Debatten vijfdejaars

In samenwerking met Goodplanet VZW organiseerden mevrouw Pauwels en mevrouw Mollé, de leerkrachten Nederlands van het vijfde jaar, hun debattenreeks voor alle leerlingen van het vijfde jaar.
Dit kadert in een langere lessenreeks om leerlingen zelf goed onderbouwde argumenten en redeneringen te leren gebruiken en om zwakke argumenten van anderen beter te kunnen doorprikken en weerleggen (goed luisteren is minstens even belangrijk). Als eindoefening zullen ze dan uiteindelijk twee tegen twee tot twintig minuten lang moeten debatteren over een maatschappelijk relevant thema (ethisch, medisch, wetenschappelijk, sociaal, ecologisch…).

Als je als school de tagline “kritisch en dynamisch” hebt, leer je ook je leerlingen maar best hoe ze gezonde en goed onderbouwde kritiek moeten formuleren, in plaats van gewoon wat losse oneliners te lanceren, of niet soms?

In het kader van ons project ‘duurzaamheid’ kregen de leerlingen ondersteuning van de vzw Goodplanet, die sinds 1997 jongeren en volwassenen duurzaam leert leven. Vijftig medewerkers en tientallen vrijwilligers uit alle hoeken van het land zetten hiervoor dagelijks hun knowhow en passie op het vlak van duurzame ontwikkeling in, en leerden vorige week dus onze leerlingen hoe ze over ecologische thema’s konden debatteren.

Ook leuk om weten is dat de oefening wel degelijk resultaat oplevert: verschillende collega’s gaven deze week al aan dat ze altijd merken wanneer de leerlingen aan het debatteren zijn, omdat ze hen plots wijzen op een of andere redenering die niet goed is uitgewerkt of op dooddoeners waarmee ze leerlingen wel eens proberen af te schepen…

1 Trackback / Pingback

  1. Onze debatten in de Ivagokrant! | Atheneum Mariakerke

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.