Onderzoekscompetenties: de posterpresentatie

Elke leerling die de laatste decade in het middelbaar heeft gezeten, weet gegarandeerd wat onderzoekscompetenties zijn. De leerplannen schrijven voor dat een leerling vaardigheden moet verwerven die hem in staat stellen om een degelijk onderzoek te voeren, te beginnen met het stellen van een correcte onderzoeksvraag. Kwestie, eigenlijk, van bij hogere studies te weten hoe je in hemelsnaam begint aan een paper of een eindwerk.

Het resultaat hoeft niet noodzakelijk een paper of een eindwerk te zijn, het mag gerust ook een andere vorm van presentatie zijn, zolang het onderzoek op zich maar gevoerd wordt volgens de regels van de kunst.

Net zoals vorig jaar besloten de polen wiskunde en wetenschappen, en ook deels economie, om als presentatie posters te maken, die de leerlingen dan tegenover elkaar en hun leraars moesten uitleggen en verdedigen.
Vorige week vrijdag waren de zenuwen bij de zesdejaars dan ook behoorlijk gespannen: hun posters hingen op, en er werd bijzonder kritisch gekeken en punten gegeven door de leraars, terwijl de vijfdes kwamen kijken en luisteren. We zagen vooral bijzonder interessante onderwerpen: van cycloïden, over de planeet Mars tot niet-Newtoniaanse vloeistoffen.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.