Verslag van de Latijnolympiade in Italië

cert-siegelDat Cato Dambre uit 6 Latijn-Wiskunde finaliste was voor de Latijnolympiade, dat wisten we u hier al eerder te melden.

In april/mei ging ze voor vijf dagen naar Italië om daar dan de internationale vertaalproef af te leggen. Uiteraard vroegen we haar om een verslag, en dit is wat ze ons wist te melden:

Woensdag: om vier uur ’s nachts verzamelden we op de luchthaven en tijdens het lange wachten konden we elkaar wat beter leren kennen. Toen we, niet helemaal uitgerust, aankwamen in Rome vlogen we er direct in. We bezochten die dag het Pantheon, Piazza Navona, de Engelenburcht en de Sint-Pietersbasiliek.

Donderdag: we gingen weer vroeg op pad en kregen een heel interessante rondleiding in de Galleria Borghese. We bewonderden de prachtige beeldhouwwerken van Bernini en de vele andere kunstwerken in de Villa. Daarna sprongen we snel nog even binnen in de Chigi kapel waar een aantal Caravaggio’s te zien waren. ’s Avonds namen we de trein en de bus om in Arpino te geraken, een dorpje in de bergen ten zuiden van Rome en de geboortestad van onder andere Cicero.

Vrijdag: de dag van de wedstrijd! Vijf uur lang werkten we aan onze vertalingen en commentaarteksten. De opgave was een fragment uit De Divinatione, een van zijn filosofische werken. Na de wedstrijd bezochten we de acropolis van Arpino en hadden we veel tijd om de deelnemers uit andere landen te leren kennen.

Zaterdag: in de voormiddag kregen we een heel uitgebreide rondleiding in Arpino zelf, waar er ondanks de grootte van het dorpje enorm veel te zien was. Daarna reden we naar de abdij van Montecassino waar de abt ons allemaal toesprak in het Latijn. Om de dag af te sluiten was er op het pleintje van Arpino een feestje voor alle deelnemers.

Zondag: de dag waar iedereen naar uitkeek, de prijsuitreiking. Na heel wat speechen in het Italiaans waar niemand iets van begreep, was het eindelijk zo ver. Vier eervolle vermeldingen en de top tien werden 1 voor 1 afgeroepen. We hoopten allemaal dat Jules (een jongen uit onze groep) hoog zou eindigen. De vreugde was dan ook groot toen het Belgisch volkslied begon te spelen bij de derde plaats. Veel tijd om te genieten was er echter niet. Na de proclamatie moesten we snel afscheid nemen van de andere deelnemers en gingen we weer op weg naar Rome. Daar zijn we binnen gegaan in de San Clemente, een kerk die eigenlijk bestaat uit 3 kerken bovenop elkaar. We passeerden het Colosseum en uiteraard kon een bezoekje aan het Forum ook niet ontbreken.

Maandag: we bezochten de Villa Farnesina, waar Rafaël veel heeft geschilderd. Hierbinnen zijn alle muren en plafonds helemaal beschilderd met fresco’s waarop taferelen uit de mythologie staan afgebeeld. Vervolgens wandelden we langs de Tiber, waar een moderne kunstenares op de oevers heel de Romeinse en Italiaanse geschiedenis heeft afgebeeld. Daarna bezochten we Palazzo Valentini. Hier konden we bovenop opgravingen van een Romeins huis lopen. Met een lichtshow werd dit helemaal gereconstrueerd, heel indrukwekkend! Om af te sluiten gingen we een ijsje eten in het ijssalon dat het beste van heel Rome wordt genoemd, omdat de Paus zijn ijs daar ook haalt.

Jammer genoeg was dat het einde van deze fantastische reis. Dinsdagochtend vlogen we terug naar België.

Geef als eerste een reactie