Carrouselgesprek in het vijfde jaar

logo-nederlandsLeerlingen tateren er vaak op los, maar lang niet altijd over onderwerpen waar leerkrachten het ook over willen hebben.  Voor sommige leerlingen is elke minuut dat het over boeken gaat, er een te veel.  En weer een paar anderen reageren instant verkrampt als er weer eens spreekvaardigheid op het programma staat.

Hadden de leerkrachten vooraf gezegd dat alle vijfdes meerdere minuten spontaan en toch zinvol met elkaar zouden moeten spreken over hun gelezen boek, ze hadden wellicht of diep gezucht of stress ervaren.

De foto’s tonen echter dat dit helemaal niet zo hoeft te gaan.  In een carrousel van een tegen een met doorschuiven oefenen leerlingen hun spreekvaardigheid en goede strategieën, overwinnen sommigen hun schroom tegenover (nieuwe) klasgenoten, krijgen ze de tijd om echt naar elkaar te luisteren en feedback te geven, en passeren een heleboel boeken de revue…

Goed gedaan allemaal!

Met dank aan mevrouw Pauwels voor de tekst, en Mia Van Den Bosch, mevrouw Van Nieuwenhuyze en Ibiam Okoro voor de foto’s. De rest van de foto’s staat in dit album.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.