UGent in Zicht: vijf van onze leerlingen krijgen uniek traject

Een paar dagen geleden wist Karima Sumar uit 6 MtWe ons te melden dat maar liefst vijf leerlingen van ons atheneum gekozen zijn voor het programma ‘UGent In Zicht‘. Deze vijf leerlingen zijn Meliha Cakir uit 6HuWe, Kaoutar Laytouss uit 6GL en Melike Kökcü, Zakaria Assakkali en Karima Sumar uit 6MTWe.

Zij krijgen van de universiteit uit in hun laatste jaar al speciale begeleiding om optimaal aan hun universitaire studies te beginnen. Voor leerlingen met een migratieachtergrond is dat namelijk niet vanzelfsprekend: vaak zijn zij de eerste die aan dergelijke hogere studies beginnen, en een degelijk vangnet ontbreekt.

Woensdag was het de eerste keer dat ze samenkwamen met de andere 21 gekozen laatstejaarsstudenten. Het Journaal kwam filmen en interviews afnemen, en De Morgen heeft ook een aantal mensen geïnterviewd.

Dat fragment uit het Journaal kan u hier bekijken.

Ook Radio 2 besteedde er tijd aan, en het fragment kan u hier beluisteren.

In de krant ‘De Morgen’ van 13 oktober 2016 verscheen het volgende artikel, van de hand van Remy Amkreutz:

Een jaar lang les op een vrije dag. Aiman, Karima, Safal en nog meer dan twintig andere middelbare scholieren volgen een nieuw programma aan de UGent om hun slaagkansen aan de universiteit te vergroten. ‘Het geeft hen en hun ouders zelfvertrouwen.’

Gele, rode, zwarte. De hoofddoeken in een lokaaltje in de faculteit rechtsgeleerdheid van de UGent zijn felgekleurd. Negentien meisjes en zeven jongens zitten er in opperste concentratie voor een computerscherm. Er wordt niet opzij gekeken of gepraat. Het is er haast onacademisch stil. Geheel onlogisch is dat niet: een begeleider geeft, natuurlijk op fluistertoon, mee dat ze een wiskundeproef aan het maken zijn. Het lijkt een eerder vreemde bezigheid voor een groep 16- tot 18-jarigen, zeker op een vrije woensdagnamiddag. Toch zitten ze er vrijwillig. Sterker nog, ze zijn uitgekozen om deel te nemen aan het eerste voorbereidingstraject voor laatstejaars met een migratieachtergrond. Ze krijgen tot juni volgend jaar drie keer per maand workshops en lessen over de universiteit en het studeren zelf. Ze ontvangen onder meer hulp bij hun studiekeuze, leren argumenteren en maken kennis met het academisch Nederlands.

fill_642x386_71553062
Foto Jonas Lampens, voor De Morgen

“Wij organiseren al projecten om meer jongeren met een migratieachtergrond aan de universiteit te krijgen”, zegt Sünbül Karakaya, projectmedewerker diversiteit. “Acht jaar geleden zijn we begonnen met rolmodellen die studenten moeten inspireren. Dat werkt wel, maar er kiezen nog altijd te weinig jongeren met buitenlandse roots voor een academische opleiding.”

Drempelvrees. Daar komt het vaak op neer. Angst voor het onbekende, ook. Zeker bij de ouders, die vaak niet gestudeerd hebben en niet vertrouwd zijn met ons onderwijssysteem. Karakaya benadrukt daarom dat de vaders en moeders ingelicht zijn en de komende maanden ook enkele keren op het appel worden verwacht. Hun zoon of dochter heeft zichzelf weliswaar via school of de moskee opgegeven, maar moest wel met goed gevolg vragenlijsten invullen en intakegesprekken afleggen.
Slechts één leerling komt uit het technisch secundair onderwijs, alle anderen volgen les in het aso. “Vandaag stromen al jongeren met een migratieachtergrond door naar de UGent”, zegt Karakaya. “Maar we zien toch dat zij, ook als ze de juiste vooropleiding hebben, vaker uitvallen. Soms omdat ze de verkeerde studie hebben gekozen, maar vaak omdat er een vangnet ontbreekt. Juist dat proberen we nu te voorzien, onder meer door hen in contact te brengen met docenten van buitenlandse origine. Het geeft hen en hun ouders zelfvertrouwen.”

De 16-jarige Safal Dhungana heeft daar zijn zinnen op gezet. Hij is van Nepalese afkomst en spreekt tijdens een korte pauze behoorlijk zelfbewust over zijn dromen. “Een rolmodel heb ik al een klein beetje. Ik ken iemand aan de universiteit die al onderzoek verricht. Zelf zou ik graag biologie studeren en ook aan de universiteit blijven werken. Ik droom ervan om mijn naam boven wetenschappelijke artikels te zetten en die te presenteren op conferenties. Dat lijkt me een prachtig zicht: allemaal blanken op een rijtje, en dan ik.”

Hij lacht. De 18-jarige Karima Sumar komt erbij staan. Ze werd geboren in Barcelona, maar is met haar Marokkaanse ouders zeven jaar geleden in Gent terechtgekomen. Als alles goed gaat, begint ze volgend jaar als eerste in haar familie aan een academische studie. “Ze zeggen nu al dat ik de slimste ben van onze familie. En het is een grote familie, hoor. Zonder dit programma zou het lastig zijn geweest om bijvoorbeeld te weten hoe je het efficiëntst studeert.”

Het is een uitgesproken wens van zowat de hele groep. De universiteit hoopt dat ze een hechte groep gaan vormen en elkaar tijdens hun studie gaan steunen. “Iedereen kan vrienden gebruiken”, zegt Safal. “We zullen elkaar nog hard nodig hebben.” Karima valt hem enthousiast bij voor ze weer de trap oploopt, terug naar het computerscherm en de wiskundetest. “Teamwork makes the dream work.”

Het volledige programma van en de uitleg rond “UGent in Zicht” kan u dan weer hier lezen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.