Projectdag eerstejaars

Als school vinden we de stelling Mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam heel belangrijk. In de lessen besteden we vooral aandacht aan de geest, maar ook het lichaam en de mentale gezondheid mogen af en toe wel eens aan bod komen, en dan liefst niet alleen in de lessen lichamelijke opvoeding.

Vandaag hadden onze eerstes daarom een projectdag: ze begonnen de dag met een gezond ontbijt. Gezond als in: bruine pistoletjes met kaas, een mandarijntje, fruityoghurt. Nog te veel leerlingen eten een uitsluitend zoet ontbijt, of ontbijten helemaal niet.

Daarna deelden we hen in groepen op, en doorliepen ze allemaal een aantal activiteiten: een springoefening in de sportzaal onder leiding van mensen van de circusplaneet, een buitenoefening met de bal, en een korte karate-initiatie door mijnheer Joseph.

De andere helft van de ochtend brachten ze door met een lespakket rond het belang van slaap, en met het invullen van een enquête.

Als school vinden we het belangrijk dat we onze leerlingen motiveren tot een gezonde levensstijl. In onze lessen, het schoolreglement en begeleiding willen wij onze leerlingen stimuleren tot maken van gezonde keuzes over genotsmiddelengebruik, gokken en gamen. Om onze leerlingen hierin te ondersteunen, werken wij op school aan een gezondheidsbeleid. Wij beroepen ons hiervoor onder andere op de deskundigheid van VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs). VAD organiseert al jarenlang een onderzoek en elk jaar vullen meer dan 40.000 leerlingen deze vragenlijst in. Met dit onderzoek willen we een beeld krijgen van wat er leeft op onze school, zodat we ons gezondheidsbeleid op maat van de leerlingen kunnen maken.

De inhoud van de vragenlijst handelt over het eigen gebruik van genotsmiddelen (alcohol, cannabis, andere illegale drugs,…) en activiteiten (gamen en gokken), alsook in hoeverre onze leerlingen in contact komen met genotsmiddelen in hun eigen omgeving. Daarnaast bevat de vragenlijst ook vragen over het alcohol- en drugbeleid op school (zoals bijvoorbeeld of onze leerlingen de regels op school kennen en hoe goed ze zich voelen op onze school).

Na de bevraging ontvangen wij een schoolrapport met onze resultaten. Deze bevraging is voor de leerlingen volledig anoniem en vertrouwelijk. Dit wil zeggen dat wij, leerkrachten en directie, nooit de individuele antwoorden van een leerling kunnen inkijken. Wanneer uw zoon/dochter de vragenlijst heeft ingevuld, zal hij/zij deze in een gesloten enveloppe aan ons overhandigen. In het rapport worden ook enkel de resultaten per graad (bijvoorbeeld derde en vierde leerjaar samen) weergegeven, zodat wij onze lessen kunnen afstemmen aan de noden binnen een graad.

Alle foto’s van de dag kan je bekijken in dit album.

1 Reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.