Lezing over de psychologie van het lichaamsbeeld

Als tiener ben je extra gevoelig voor de invloed die een groep op je uitoefent. Enerzijds wijten psychologen dit aan de ontwikkelingsfase van de adolescentie waarin ‘een eigen identiteit ontwikkelen’ voorop staat. Volgens psycholoog Carl Rogers is de vorming van een lichaamsbeeld, of de manier waarop jij jouw lichaam positief of negatief ervaart, typerend voor de adolescentie. De peergroep waar jongeren deel van uitmaken heeft een grote invloed op de vorming van het lichaamsbeeld. Zo toont wetenschappelijk onderzoek aan dat grote meisjes en kleine jongens tijdens de vroege adolescentie vaker een negatief lichaamsbeeld ontwikkelen dan kleine meisjes en grote jongens. Anderzijds leven hedendaagse jongeren ook in een tijdperk waarin o.a. de digitale communicatie hun peergroep enorm vergroot. Ook media en de beelden die zij produceren vormen mee het lichaamsbeeld van onze tieners. Vandaag meer dan voorheen. De leerlingen van 4 humane wetenschappen en 5 humane wetenschappen bespraken samen met Sabine Peeters en Leslie Hodge de invloed van mediabeeldvorming op het lichaamsbeeld van tieners.

Sabine Peeters is de auteur van het boek Lief voor mijn lijf. Zij sprak tijdens de lezing als ervaringsdeskundige over haar negatieve relatie met voeding tijdens haar jeugd. Ook deelde zij met de leerlingen de weg die zij aflegde om haar negatieve lichaamsbeeld te doorbreken. Sabine onderbouwde haar boek met wetenschappelijk materiaal uit de psychologie en de sociale wetenschappen. Zo sprak zij onder andere met psychologe Ann Vandeputte, expert op vlak van de problematiek van eetstoornissen. Tijdens de lezing bood klinisch psychologe Leslie Hodge de nodige wetenschappelijke omkadering zodat de leerlingen een grondig beeld kregen van de psychologie van het zelfbeeld.

Sabine en Leslie kozen ervoor twee pijlers uit te werken tijdens de lezing. Ze boden de leerlingen instrumenten om kritisch om te gaan met mediabeelden door uitvoerig de pre- en postproductie van mediabeelden te analyseren. Dit kadert in het belang van mediawijsheid. Ook spraken Leslie en Sabine over het belang van zelfontplooiing en emotionele verbondenheid met je medemens om op die manier de negatieve invloed te doorbreken die peergroep en media kunnen hebben op jouw lichaamsbeeld. Kortom, ze spoorden de leerlingen aan om zichzelf vaker te definiëren aan de hand van hun capaciteiten dan aan de hand van hun uiterlijk. Eén leerling zei achteraf dat zij “nog nooit ergens was buitengegaan met meer zelfvertrouwen”. Is dit niet wat wij allemaal wensen voor onze jongeren?

Meer over het boek van Sabine Peeters lees je hier: http://www.lannoo.be/lief-voor-mijn-lijf

Meer over het boek van Leslie Hodge lees je hier: http://www.lannoo.be/verborgen-kopzorgen

Met dank aan mevrouw Van De Peer voor de tekst, en oudleerling Elias Peeters voor de foto’s.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.