Wateronderzoek in drie wetenschappen

Op maandag- en dinsdagochtend voerden de leerlingen uit de pool wetenschappen een wateronderzoek uit.
Deze biotoopstudie startte met het determineren van de aanwezige oever- en waterplanten.

Daarna gingen de leerlingen op jacht met emmers, schepnetten en hun handen naar andere organismen: al snel konden ze kikkers en vissen in de aquariums plaatsen, maar uiteindelijk zullen het de ongewervelden zijn die hen meer vertellen over de kwaliteit van dit water.

In de maand oktober zullen de lessen van biologie hen effectief het resultaat van hun onderzoek kunnen geven.

Op woensdagochtend onderzochten de leerlingen datzelfde water, maar dan gingen ze met de abiotische factoren aan de slag: het gehalte aan fosfaten, nitrieten en nitraten werd gemeten, maar daarnaast werd ook de temperatuur, de hardheid en de zuurtegraad vastgelegd.

De uiteindelijke bedoeling van dit wateronderzoek is niet enkel het inoefenen van wetenschappelijke vaardigheden en het bepalen van resultaten, maar vooral het verband te zien tussen de biotische en de abiotische factoren en hun onderlinge wisselwerking in de ecologie.

Heerlijk toch, als je gewoon naast de school een park hebt liggen?

Met dank aan mevrouw Christiaens voor verslag en foto’s. Alle foto’s kan je hier bekijken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.