Op een leuke manier leren en remediëren vanop afstand

Net zoals heel veel andere collega’s zijn de leerkrachten Nederlands van de derde graad volop bezig met preteachen. Hoewel dit niet hetzelfde is als ‘echt’ lesgeven en ze dat toch wel enorm missen, proberen mevrouw Pauwels en mevrouw Van Nieuwenhuyze ook vanop afstand de leerstof op een creatieve manier aan te bieden. De leerlingen moeten tijdens deze ongewone tijden heel wat zelfstandig verwerken en de leerkrachten Nederlands zijn enorm fier op hoe de vijfdes en zesdes dit volbrengen. Om te kunnen nagaan of ze de leerstof zeker onder de knie hebben, kunnen ze aan de slag met verschillende bookwidgets of online oefeningen. En om hier wat variatie in te steken, probeerden de leerkrachten zo authentiek mogelijk te werken.

Zo maakte mevrouw Van Nieuwenhuyze van de extra tijd gebruik om vriendinnen en collega’s lastig te vallen om hun baby’s, peuters of kleuters even iets te laten zeggen en dit op te nemen. Door de enthousiaste reacties had ze al snel een hele catalogus brabbelgeluidjes, huilbuien en schattige zinnetjes die konden dienen voor een oefening rond psycholinguïstiek. De zesdejaars gaan met deze geluidsfragmentjes na of ze de verschillende fases van kindertaalverwerving onder de knie hebben. Tegelijk kunnen ze in een tweede oefening proberen achterhalen hoe oud de kinderen in de fragmentjes zijn.

Zoals het een echte leerkracht Nederlands betaamt, waren de nieuwe woorden die in deze coronatijd uitgevonden worden mevrouw Pauwels niet ontgaan. In het vijfde jaar stelden we ons reeds de vraag hoe de dingen aan hun naam komen. Hierdoor klinken termen zoals neologisme, eponiem, metonymie, ontlening en letterwoord voor de vijfdejaars niet vreemd in de oren. Maar kunnen ze ook woorden zoals coronatrol, cloudclubbing en Marc Van Ransttrui juist categoriseren?

Ze komen deze nieuwe woorden waarschijnlijk dagelijks tegen, maar weten ze ook wat ze betekenen? Ook hier probeert mevrouw Pauwels haar leerlingen uit te dagen met een bookwidget rond deze actuele, nieuwe woorden.

Of hoe de coronacrisis ook leerkrachten een pak bijleert over alternatieve vormen van lesgeven, online tools en uitdagende taken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.