GWP

In het tweede, vierde en zesde jaar wordt er een Geïntegreerde Werkperiode (GWP) voorzien.

In het tweede jaar gaan de leerlingen vijf dagen naar Bredene in de week voor de krokusvakantie. In het vierde jaar wordt dit vijf dagen Groot-Brittannië vlak voor de herfstvakantie, en in het zesde jaar een week Italië in de week voor de paasvakantie.

Vroeger was er in de andere jaren een thuisproject voorzien, maar we opteren als school nu om de lessen die week gewoon te laten plaatsvinden, en te sparen voor de reis in het daaropvolgende jaar. Zo kunnen we elke leerling de kans bieden om deel te nemen aan deze projecten, waarbij tal van vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelstellingen behaald worden.

In het tweede jaar vertrekken de leerlingen op maandagmorgen naar Bredene. Ze installeren zich, gaan even uitwaaien op het strand, en gaan daarna zwemmen in Sunparks. In de loop van de volgende dagen bezoeken ze de tentoonstelling Storms op de pier van Blankenberge, voeren ze op het strand een biotoopstudie uit (biotische en abiotische factoren meten, schelpen determineren, het geslacht van een krab achterhalen en levende zeewezens analyseren), gaan ze geocachen in Oostende, spelen ze diverse sporten op het strand, en gaan ze misschien zelfs naar de film. En wie weet sluiten ze de vijfdaagse zelfs af met een fuif?

In het vierde jaar gaan we met de leerlingen de week voor de herfstvakantie vijf dagen naar Engeland, voor een mengeling van sport en cultuur. Dit is een nieuw project sinds vorig jaar, maar het werd toen al heel enthousiast onthaald door de leerlingen.

Op maandag vertrekken de leerlingen met de bus, die met hen mee de boot op gaat en de hele reis bij hen blijft. Overnachten doen ze drie keer in YHA Lee Valley. Daar is het de bedoeling dat ze ook diverse activiteiten en spelen in het park uitvoeren, maar uiteraard gaan ze ook naar Londen zelf, onder meer naar het British Museum of naar een van de andere grote musea. Daarna gaan ze cultuur en geschiedenis opsnuiven in Bath, met overnachting in YHA Bath. Als het enigszins kan, passeren ze op de terugweg via Stonehenge, om dan vrijdagavond laat terug te zijn. Een uitgebreidere en gedetailleerdere planning volgt uiteraard later nog.

Het zesde jaar gaat in de week voor de paasvakantie een week naar Italië, voor een vooral historische en culturele reis.

Het zesde jaar vertrekt op zaterdagmorgen in alle vroegte met de bus richting Lucca, om daar de resten van een amfitheater te bezoeken en een fietstocht te maken. In Pisa wordt uiteraard de toren bekeken, en het Campo dei Miracoli. De tocht gaat verder richting Siena, waar vooral het Palazzo Pubblico en de duomo bezocht worden. Na Siena rijden ze naar San Gimignano waar vooral de fresco’s van de Collegiata met een bezoekje vereerd worden. In Firenze lopen de leerlingen in het spoor van Dan Brown, en beklimmen ze de duomo. Vervolgens wordt het amfitheater in Verona bezocht, en beklimmen ze er de Torre Lamberti . De reis eindigt in Venetië, om dan met de bus terug naar huis te keren.

Meer informatie zullen de leerlingen in de loop van het jaar krijgen via Smartschool. Intussen kan u wel naar de verslagen en de foto’s van vorige jaren kijken.