In de lessen Wetenschappelijk Onderzoek van de Humane wetenschappen zijn we dit tweede semester gestart met het verkennen van verschillende onderzoeksmethoden. Een manier om voorbeelden van onderzoeksmethoden aan te brengen was via een reportage van Pano waarin genderrollen nader worden onderzocht. Hierin maakten ze gebruik van experimenten, literatuurstudies, interviews op straat en observaties. Omdat de leerlingen dit een interessant thema vonden, hebben we hierover een stellingenspel gedaan en kwamen we tot de constatatie dat ook ons onderwijs en onze media een invloed hebben in de rolpatronen van man en vrouw. Bij wijze van illustratie zijn we daarom in kinderboeken op zoek gegaan naar stereotiepe man-vrouwrolpatronen of rolpatroon-doorbrekende voorbeelden. Helaas waren deze contravoorbeelden schaars en spelen meisjes in boeken voornamelijk met poppen, zijn hun kamers roze en staan de moeders in voor het huishouden. De jongens waren stoer en voetbalden en stonden in voor de herstellingen rond het huis.
De leerlingen vonden het betreurenswaardig dat anno 2018 de kinderboeken nog zulke conservatieve patronen erop nahouden.
Met dank aan mevrouw Bultijnck voor tekst en beeld. Alle foto’s van de reeks kan u hier bekijken.
Geef een reactie