Interlevensbeschouwelijke competenties: met elkaar leren omgaan

Ons atheneum is een pluralistische school: verschillende godsdiensten maar ook niet-confessionele zedenleer worden er naast elkaar aangeboden. Het is echter niet de bedoeling dat die verschillende levensbeschouwingen elk op hun eigen kleine eilandje blijven zitten: elkaar leren kennen, naar elkaar luisteren, met elkaar in dialoog gaan is de basis van begrip en respect voor elkaar.

Het gesprek en de ontmoeting met de ander is rijker dan een puur cognitieve dialoog of een kennisverhaal over de ander. Het willen luisteren naar, spreken en samenzijn met elkaar is op zichzelf een belangrijke ervaring. Het geeft uitzicht op de sociale en existentiële dimensies van het leven.

Binnen de multi-levensbeschouwelijke samenleving is het noodzakelijk dat levensbeschouwingen meewerken aan een tolerante maatschappij. Maatschappelijke thema’s binnen brengen in de levensbeschouwelijke vakken is heel belangrijk, maar we bekijken ze binnen onze vakken met een levensbeschouwelijke bril. Beluisteren hoe andere LBV’s over deze thema’s denken, leidt tot inzicht en respect.

Ons thema was deze keer onrechtvaardigheid; hiervoor zaten de verschillende levensbeschouwelijke vakken van de eerste graad samen in één groep. We speelden een spel en deden een nabespreking.

Aan de reacties van de leerlingen achteraf bleek ons eerste interlevensbeschouwelijke competentie-moment een succes! Alle foto’s kan je hier bekijken in ons archief.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.