Unimath en een ‘problem solving’-trofee

Op woensdagmiddag 8 februari engageerden twaalf leerlingen uit het zesde en twee leerlingen uit het vijfde jaar zich om deel te nemen aan een `problem solving’ – wedstrijd in het kader van Unimath, een dag in het teken van de wiskunde, georganiseerd door de universiteit van Gent.

UniMath heeft als doel jongeren te sensibiliseren voor het nut van wiskunde. ‘s Morgens gebeurt dit door echte toepassingen uit te leggen, zonder daarbij de ware aard van de wiskunde uit het oog te verliezen of te vervallen in het uitvoeren van voorafbepaalde recepten. Na de middag ligt de nadruk op het probleemoplossend karakter van wiskunde. Het ontdekken van problemen en de pogingen om deze op te lossen, voeden niet alleen de goesting in wiskunde maar zijn ook echte aanjagers van heel veel wiskundig onderzoek. Het project richt zich op leerlingen uit wiskundige richtingen die in hun laatste of voorlaatste jaar zitten.

Enthousiast, gretig en gewapend met een aantal heuristieken of zoekstrategieën die sommigen onder hen inoefenen in het vak ‘problem solving’ – zij die de richting wetenschappen/wiskunde volgen – hebben onze leerlingen zich op tal van problemen gestort. In een eerste deel liepen ze een parcours door het wiskundegebouw aan de Sterre en botsten daarbij op tal van uitdagingen: een zo lang mogelijke brug met houten latten bouwen, visuele patronen aanvullen, sudoku’s oplossen, het in elkaar puzzelen van steeds grotere kubussen, enz. Door deze opdrachten zo goed als mogelijk te vervullen, verzamelden ze punten. In het slotdeel zetten ze deze punten in om problemen van diverse moeilijkheidsgraad te kopen en deze proberen op te lossen. Door een goede aankoopstrategie (moeilijkere problemen kosten meer, maar brengen nog meer op), een opdeling in kleinere deelgroepen en een grote focus, slaagden ze er in om van alle dertig deelnemende scholen de hoogste score te halen.

Toen onze school als uiteindelijke winnaar naar voor werden geroepen om de mooie leistenen trofee in ontvangst te nemen, waren Adam, Geke, Hanan, Kasper, Tim, Vic, Mona, Lian, Niels, Dominik, Robbe, Jaan, Nelis en Margot dan ook erg uitgelaten en terecht heel erg trots. En met hen glunderden de begeleidende leerkrachten: mevr. Van Damme en dhr. Maes.

Met dank aan mijnheer Maes voor verslag en foto’s. U kan alle foto’s hier in het archief bekijken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.