Een overdachte keuze is geen gemakkelijke opgave, zeker niet voor leerlingen die de eerste stappen naar het secundair onderwijs maken. Bovendien moeten er gedurende de schoolloopbaan nog heel wat verschillende keuzes worden gemaakt: welke studierichting ga je uit in de tweede en de derde graad?
Wij willen onze leerlingen maximaal bijstaan bij dit keuzeproces, ook op het ogenblik dat ze moeten kiezen uit het enorme aanbod hogere studies. Om hen telkens opnieuw te helpen kiezen, en hen door de bomen het bos nog te laten zien, voorzien we verschillende infomomenten. Daarbij geven we de leerlingen alle informatie over de verschillende mogelijkheden waaruit ze kunnen kiezen. Ook individuele leerlingen die met vragen worden geconfronteerd, ondersteunen we tijdens het zoeken naar een voor hen geschikte studierichting.
Daarnaast worden de leerlingen van alle jaren gevraagd om op vaste momenten een enquête in te vullen om te zien waar hun interesses en sterktes liggen.
Ook op de openschooldagen kunnen zowel leerlingen als ouders terecht bij de leerkrachten voor vragen over de juiste studiekeuze.
Tot slot zetten we ook in op duidelijke adviezen op de rapporten.
Verder gaan we ook met de leerlingen aan de slag. Zo is er in het eerste jaar in het kader van de projectweek met als thema ‘ik en de ander’ een beroepenbeurs. Voor de leerlingen die een graad afronden, dus in het tweede en vierde jaar, is er steeds een studiekeuzeatelier.
Onze laatstejaars worden in de lessen Nederlands uitgebreid voorbereid op de stap naar het hoger onderwijs. Ze worden ook het hele schooljaar geïnformeerd over bijvoorbeeld infodagen of proefhoorcolleges via het vak ‘Studiekeuze hoger onderwijs’ op Smartschool. Daarnaast is er ook een bezoek aan de SID-IN gepland en organiseren we op school een studiekeuzebeurs waar oud-leerlingen komen vertellen over hun huidige studies op hoger onderwijs.