Tijdens de les lichamelijke opvoeding (LO) wordt, naast het ontwikkelen van motorische competenties, ook steeds meer de klemtoon gelegd op het ontwikkelen van persoonsdoelen (samenwerkend leren, zelfstandig leren, reflecterend leren,…). Voorbeelden zijn leiding durven nemen, gericht kunnen observeren, feedback durven geven aan medeleerlingen.
Het Expertisenetwerk van de lerarenopleiding AUGent werkt momenteel het navormingstraject ‘Werken aan leerdoelen via de rollen in de les lichamelijke opvoeding’ uit.
Hierbij is er een nauwe samenwerking tussen de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van Ugent, de lerarenopleidingen lichamelijke opvoeding van HoGent, Howest en de Arteveldehogeschool en 6 leerkrachten LO.
Onze leerkracht LO mevrouw Bottequin was bereid om mee te werken. Meer specifiek werd nagegaan hoe de integratie en evaluatie van ondersteunende rollen (coach, scheidsrechter, kapitein, feedbackgever,…) kan bijdragen tot effectieve realisatie van de bewegingsdoelen en persoonsdoelen in de les LO.
Alle klassen namen deel, één klas werd zelfs gedurende 6 weken gefilmd. Dit leverde heel wat beeldmateriaal op, dat reeds werd getoond op de Studiedag van de Bond voor Lichamelijke Opvoeding.
Het filmpje op het einde van het traject toont dat leerlingen, als hen systematisch wordt aangeleerd hoe feedback te geven, zichzelf en anderen perfect kunnen evalueren.
Wij hebben voor u drie filmpjes van onze leerlingen, waarin deze competenties uitgelegd en aangetoond worden.
Geef een reactie