In de les techniek zien onze leerlingen natuurlijk een hoop theoretische leerstof, maar techniek zou techniek niet zijn, zeker niet in de optie-uren, als zij ook niet zelf mochten prutsen, experimenteren en creatief uit de hoek komen.
Vorige week mochten de leerlingen hun kunnen eens aan elkaar presenteren. Zij kregen in het begin van de les een gereedschap en moesten het onderzoeken: waarvoor dient het, hoe gebruik je het, waar moet je op letten…
Maar ook met materialen kan je al eens verrassend uit de hoek komen. Een verouderde tennisbal hoef je niet zomaar in de vuilnisbak gooien. De leerlingen kregen een opdracht “think out of the box”, waarbij de tennisbal een nieuwe functie moesten vervullen.
Zeer creatieve ideeën kwamen naar voren: een mini-plantenbakje, sleutelhouders, gsm-houders…
In het nieuwe semester werken de leerlingen aan een langer project waarbij pneumatiek en hydrauliek centraal staan. Ze zijn vrij in de keuze van hun ontwerp, maar één onderdeel van hun werkstuk zal moeten kunnen bewegen door lucht of water te verplaatsen. We zijn benieuwd…
Met dank aan mijnheer Dekerpel voor beeld en uitleg.
Geef een reactie