Voorstelling onderzoekscompetenties wiskunde en wetenschappen

Wie zelf in het onderwijs staat, of wie kinderen heeft in het hoger secundair, weet gegarandeerd wat onderzoekscompetenties zijn. De leerplannen schrijven voor dat een leerling de competenties ofte vaardigheden moet verwerven die hem in staat stellen om een degelijk onderzoek te voeren, met correcte bronnen en dergelijke. Kwestie, eigenlijk, van bij hogere studies te weten hoe je in hemelsnaam begint aan een paper of een eindwerk.

Het resultaat hoeft niet noodzakelijk een paper of een eindwerk te zijn, het mag gerust ook een andere vorm van presentatie zijn, zolang het onderzoek op zich maar gevoerd wordt.

De polen van wiskunde en wetenschappen sloegen de handen in elkaar, en besloten om dit jaar posters te maken, die de leerlingen dan tegenover elkaar en hun leraars moesten uitleggen en verdedigen.
Vrijdagnamiddag waren de zenuwen bij de zesdejaars dan ook behoorlijk gespannen: hun posters hingen op, en er werd bijzonder kritisch gekeken en punten gegeven door de leraars. We zagen vooral bijzonder interessante onderwerpen: van caleidoscopen, over gluten, hexaflexagons, de sterkte van haar, tot rekentrucs, Picasso of een harmonograaf.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.