Een mening hebben is één ding, een mening goed leren verwoorden en verdedigen is nog iets anders. Daarom wordt er, zoals elk jaar in deze periode, tijdens de lessen Nederlands van de vijfdejaars bijzonder veel aandacht besteed aan zinvol argumenteren en debatteren. Nieuw dit jaar is de samenwerking met het vak aardrijkskunde, tot vorig jaar werkten we immers samen met vzw Goodplanet.
Het opzet dit jaar was om alle leerlingen te laten nadenken over de klimaatproblematiek. De uitleg over zinvolle en minder zinvolle argumentatiestrategieën en het verloop of de verschillende rollen in een debat werd besproken in de les Nederlands, de inhouden/probleemstellingen/het vinden en interpreteren van relevante en objectieve bronnen… kwam aan bod in de les aardrijkskunde. Vervolgens moesten de leerlingen aan de slag om de pro’s en de contra’s bij één stelling voor te bereiden. In de klas kregen ze een rol en een partner, en konden de debatten geopend worden. Iedereen kwam om de beurt (in groepjes van 3 of 4) aan bod, en iedereen moest ook één keer een andere groep van kritische feedback op de inhoud/argumentatie en op de debatvaardigheden voorzien.
Meneer Lösken gaat nu in de lessen aardrijkskunde nog in op de verschillende aangereikte inhouden en daarnaast zijn er in de les Nederlands opnieuw debatoefeningen – in andere samenstellingen en over andere thema’s – gepland. Als kers op de taart namen een aantal duo’s van onze school het zaterdag 18 februari tegen andere scholen op in een heuse debatwedstrijd, maar daarover later meer, al kunnen we al laten uitschijnen dat deze lessen resultaat opleverden.
Met dank aan mevrouw Pauwels voor de tekst, en mevrouw Van Nieuwenhuyze, mevrouw Pauwels en Sophie Buysse voor de foto’s. Alle foto’s van de debatten staan hier.
Geef een reactie