Wetenschappelijke boeken komen niet zomaar uit de lucht vallen: je hebt daar onderzoek voor nodig, en eventueel ook praktijkervaring. Laat dat laatste nu precies iets zijn dat onze leerkracht lichamelijke opvoeding mevrouw Bottequin met hopen en kilo’s heeft. Voeg daar nog de nodige bereidwilligheid en nauwgezetheid bij, en je krijgt de ideale medewerker.
Dank zij de nauwe samenwerking tussen de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van Ugent, de lerarenopleidingen lichamelijke opvoeding van HoGent, Howest en de Arteveldehogeschool en zeven leerkrachten lichamelijke opvoeding kwam het boek “Inspireren en bewegen: aan de slag met ondersteunende rollen in de les lichamelijke opvoeding” tot stand. Zij beantwoordden in een intervisiegroep de vraag hoe je als leraar ondersteunende rollen – zoals feedbackgever, maar ook coach, scheidsrechter, helper of choreograaf – op een haalbare en efficiënte manier in je lessen kan integreren.
Auteurs Leen Haerens, Veerle Permentier, Isabel Tallir, Stefanie Verstraete en Veerle Vonderlynck vonden mevrouw Bottequin bereid om mee te werken. Ze ontwikkelde lesmateriaal samen met zes andere leerkrachten, waarbij ze gecoacht werd door de auteurs.
Het boek biedt niet alleen een uitgewerkt concept dat toelaat om de ondersteunende rollen stapsgewijs en doelgericht te ontwikkelen, het reikt tal van voorbeelden aan die geïnspireerd zijn op authentieke experimenten met leerlingen uit verschillende onderwijsvormen. Het boek is een praktische gids en inspiratiebron voor elke professional die met ondersteunende rollen aan de slag wil.
Er werden heel wat professionele foto’s genomen op ons atheneum ter illustratie van het boek, en die mogen wij met u delen.
Ter gelegenheid van de boekvoorstelling op 25 september 2017 gaven Siebe Hindryckxx, leerkracht KTA Brugge, en mevrouw Bottequin een praktijkgetuigenis.
Alle foto’s die op onze school genomen zijn voor het boek, kan je hier terugvinden.
Geef een reactie