Projectdag 2de graad

Eerder dit jaar – de vrijdag voor de herfstvakantie, om precies te zijn – hielden we al een projectdag voor de eerste graad rond gezondheid.

Maar ook in de tweede graad sloot een projectdag perfect aan bij de leerplandoelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen, en dus gingen we begin februari voor het thema “Omgaan met grenzen”.
We startten met een gemeenschappelijk gezond ontbijt, gevolgd door twee sessies.

Voor iedereen was er een sessie rond persoonlijke ruimte, omgaan met je eigen grenzen, omgaan met grensoverschrijdend gedrag en weerbaarheid. Deze sessie, die voor sommige leerlingen echt wel confronterend en hard was, werd gegeven door de externen Bart Van den Bussche en Ophelie Desmedt, maar ook door onze eigen leerkrachten Liselot Maes, Barbara Deryckere, Hannah Everaert en Véronique Van Walle.

De tweede sessie was een sportieve sessie rond omgaan met grenzen, werken in groep, rollen opnemen in de groep, omgaan met team en competitie. Deze sessies werden gegeven door de collega’s Lichamelijke Opvoeding, en waren vooral heel erg uiteenlopend:
– op school was er

  • teambuilding (puzzels maken via overleg/touwtrekken/letters verplaatsen in groep),
  • dans (salsa),
  • hockey
  • en korfbal.

Alle klassen werden door elkaar gehaald om gemengde groepen te hebben en daarom kreeg elke leerling een sticker met zijn naam. Iedereen werkte goed tot zeer goed mee en stond open voor uitdagingen.

-in de sporthal Bourgoyen:

  • zelfverdediging (basistechnieken met Fre),
  • gemengd tornooi badminton waarbij de leerlingen hun teams zelf moesten samenstellen om zo leuk mogelijke matchen te hebben;
  • piramides bouwen in groep
  • enkele andere eenvoudige team building oefeningen.

Hier was de inspiratie de teambuilding sessie van de Gentse Buffalo’s tijdens hun winterstage in Spanje. Onze leerlingen deden nog meer uitdagende piramides (met gepaste outfit), onder andere met de touwen. De oplossing werd door sommige groepen niet gevonden omdat men te snel van start ging, zonder eerst te overleggen wie wat zou doen en hoe de piramide het best werd opgebouwd (en afgebroken). Vele leerlingen slaagden er echter wel in om meer te doen dan ze hadden verwacht en de samenwerking bij sommige teams was exemplarisch.

Al bij al kunnen we spreken van een zeer geslaagde projectdag, waaraan ook de leerlingen allemaal een positief gevoel overhouden. Meer van dat!

Met dank aan alle collega’s die foto’s hebben doorgestuurd, en vooral ook aan mevrouw Vanlommel die ook de tekst erbij voorzag.

Alle 111 foto’s zijn te bekijken in het fotoarchief.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.