Lezing door Khalid Benhaddou: “IS in het avondland: radicaal of marginaal?”

Voor wie de laatste maanden/jaren de media wat heeft gevolgd, moet de naam Khalid Benhaddou op zijn minst een belletje doen rinkelen. De man is opgegroeid in Gent, oudleerling van ons atheneum, en imam in de grote El Fath-moskee. Daarnaast is hij door de Moslim Executieve aangesteld als coördinator van het netwerk islamexperten dat in scholen de radicalisering van jongeren moet tegengaan. Het netwerk helpt scholen met de preventie van extremisme en gaat op zoek naar een antwoord op maat.

Mijnheer Benhaddou kwam deze voormiddag maar liefst tweeënhalf uur in onze school spreken voor onze vierdes, vijfdes en zesdes in het kader van een interlevensbeschouwelijk project.

Zijn betoog ging vooral over met elkaar in dialoog gaan over de verschillen, maar ook de waarden van de democratie verdedigen: verdediging van mensenrechten, recht op vrije meningsuiting, respect voor je medemens en de bereidheid om met elkaar in dialoog te gaan. Hij riep ook sterk en meermaals op tot nuance, tot een correcte, goede kennis van de islam. Hij hield een pleidooi voor het respecteren van de geest van wat in de boeken staat, over een evoluerende wereld met hyperdiversiteit waarin we samenleven en met elkaar in dialoog moeten blijven gaan. Hij zette ook de belangrijke rol van het onderwijs in de verf om later je plaats te bepalen in de maatschappij, het respect voor leraars, en hecht heel veel belang aan de school. Hij had het over zijn zoektocht om zijn afkomst en zijn toekomst met elkaar te verenigen. Vlaming met roots in Marokko, hoe verenig je beiden? Hoe ben je een gelovige moslim in het hedendaagse Vlaanderen- Europa- de wereld?

Voor ons was het natuurlijk ook leuk dat hij een oudleerling is, verschillende leerkrachten herkende, en goede herinneringen had aan de school. Meteen deed hij ook een oproep naar brugfiguren om allochtone ouders meer te betrekken bij het schoolse leven.

En hoe denkt hij nu uiteindelijk over de radicaliseringsproblematiek? Wel, hij is realist in de feiten, maar optimist als hij kijkt naar de toekomst. En dat, dat is een fantastische boodschap voor onze jongeren.

Zelf zette hij het als volgt op zijn eigen Facebookpagina: “Deze ochtend urenlang in gesprek met meer dan 250 leerlingen van de tweede en derde graad van mijn oude school Atheneum Mariakerke te Gent over het belang van onderwijs en de uitdagingen in de samenleving van de 21e eeuw. De vragen en gesprekken getuigen van scherpzinnigheid, veel kennis, grote interesse en vooral heel veel potentieel!”

Waarvoor dank!

Met dank aan mevrouw Vercoutere voor de tekst.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.