Wie op de openschooldag langs ons atheneum kwam, heeft wellicht de mooie posters over de eerste Wereldoorlog opgemerkt en zich misschien afgevraagd wie ze heeft gemaakt. De leerlingen van het vijfde jaar zijn vorige maand voor een vakoverschrijdende uitstap naar Ieper getrokken. Ze werden er geconfronteerd met de impact van de Grote Oorlog op de streek, die tot vandaag nog altijd erg zichtbaar is.
Het was uiteraard in de eerste plaats de bedoeling dat de leerlingen iets bijleerden over WO I, maar zowel voor- als achteraf werd er in verschillende vakken op dit thema voortgebouwd. De posters zijn gemaakt in de lessen humane wetenschappen, de onderzoekscompetenties over WO I zijn ondertussen ook ingediend bij de leerkrachten Frans, Engels of Nederlands en in de lessen Nederlands schreven al onze leerling-reporters een verslag met eigen foto’s van hun dag. Al deze foto’s zijn voor u verzameld, 625 exemplaren, te bekijken via dit album. We geven er hier ook een paar mee, om u een impressie te geven.
We laten voor u een paar taalvaardige leerlingen aan het woord, zij leggen u klaar en duidelijk uit wat ze die dag in Ieper hebben gedaan. Oordeelt u vooral zelf over hun verslaggeverskunsten, wij zijn overtuigd.
Daguitstap naar Ieper – Laure
Op de eerste dag van maart zijn we met onze school, Atheneum Mariakerke, op uitstap gegaan naar Ieper. De leerlingen van het vijfde jaar werden opgesplitst in twee groepen. Ik zat in de groep die begeleid werd door mevrouw Van Hoorde, mevrouw Kiekens en mevrouw Neirings. Onze gids Erwin heeft ons die dag heel wat informatie over de Eerste Wereldoorlog aangereikt.
In de voormiddag hebben we een busrit gedaan, waarbij we verschillende belangrijke plaatsen hebben bezocht. Eerst bezochten we Essex Farm Cemetery, een Britse begraafplaats dicht bij de frontlijn. Terug op de bus zijn we het monument van Wales gepasseerd. Het monument stelt de rode draak van Wales voor, hun nationaal symbool. Hierna zijn we gestopt bij de Duitse begraafplaats in Langemark. Hier zag je o.a. een gigantisch massagraf centraal staan. Om de busrit af te ronden hebben we nog de begraafplaats Tyne Cot Cemetery bezocht. Dit is de grootste Britse begraafplaats ter wereld.
Nadat we onze boterhammen hebben opgegeten in het museumcafé, zijn we begonnen aan het museumbezoek in het In Flanders Fields Museum. In dit museum moesten we heel wat opdrachten uitvoeren. We moesten de vragen voor geschiedenis proberen op te lossen door middel van alle zaken die te vinden waren in het museum. Hierna hebben we een kleine wandeling gemaakt tot aan de Menenpoort, dit is een boog met heel wat namen van vermiste en gesneuvelde soldaten. Nadat we hierover de uitleg van mevrouw Van Hoorde hadden gekregen, lieten ze The Last Post aan ons horen. Hierna kregen enkele leerlingen de kans hun onderzoekscompetentie aan ons voor te stellen.
Ik vond deze uitstap heel erg interessant en ik heb er heel wat bijgeleerd. Ook de gids kon alles zeer vlot en op een heel erg interessante manier overbrengen. We hebben heel wat mooie plaatsen mogen bewonderen, die de gids erg goed heeft geselecteerd. Zelfs met het regenachtig weer was dit zeker de moeite waard. Het museumbezoek vond ik dan wel net wat minder leuk, want het museum was relatief klein en er was niet zo veel speciaals te zien. Maar al bij al was het toch nog een leuke dag.
Bijleren in de Ieperboog – Cyrille
Op dinsdag 1 maart gingen de leerlingen van het vijfde jaar van het Atheneum Mariakerke op uitstap naar de historische stad Ieper. Het doel van deze excursie was om hen iets bij te leren over de Eerste Wereldoorlog.
We verzamelden ’s ochtends om 8u30 aan de achterkant van onze school. Eens de laatkomers gearriveerd waren, konden we met vertraging dan toch vertrekken. Na ongeveer een uur rijden en de helft van de leerlingen afgezet te hebben in Ieper, kwamen we omstreeks 10u10 aan in Essex Farm Cemetery, de eerste stop op onze gegidste rondrit. De gids wist ons hier veel te vertellen over de Duitse invasie en de vele slagen in en rond Ieper. De tweede stop was de Duitse begraafplaats in Langemark, waar we om 11u15 aankwamen. Hier vertelde de gids over de begraafplaatsen zelf en hoe ze tot stand kwamen. De laatste halte op onze route was het Tyne Cot Cemetery, waar we om 11u55 arriveerden. De gids sprak hier over de Britse militaire medaille, het Victoria Cross.
Na de rondrit gingen we naar het In Flanders Fields Museum, waar we tot half twee kregen om te lunchen. Vervolgens kregen we twee uur de tijd om het museum te verkennen en een taak voor geschiedenis te maken. Het museum was ingericht met overblijfselen van de oorlog en nagespeelde getuigenissen van mensen die hem zelf meemaakten. Toen het 15u30 was, trokken we naar de Menenpoort, op zo’n vijf minuten stappen van het museum. Hier vertelden de leerkrachten over deze bezienswaardigheid en lieten ons The Last Post horen, die hier elke avond wordt gespeeld. Ten slotte hadden een aantal leerlingen ook een kleine spreekopdracht voorbereid i.v.m. de Eerste Wereldoorlog en hun onderzoekscompetentie talen. Eens we allemaal op de bus zaten, omstreeks 16u15, vertrokken we terug richting school waar we om 17u30 aankwamen.
Al bij al moet ik zeggen dat het ondanks het slechte weer toch een geslaagde uitstap was. De rondrit met de gids en het bezoek aan het museum zorgden voor een leerrijke ervaring met voldoende afwisseling. Het is zeker een uitstap die de komende jaren ook georganiseerd mag worden.
Poppies in Ieper – Manon
Op 1 maart 2016 heeft het vijfde middelbaar van het Atheneum Mariakerke samen met enkele leerkrachten de stad Ieper bezocht. In de voormiddag werden we begeleid door een gids op de bus. En in de namiddag hebben we een bezoekje gebracht aan het In Flanders Fields museum en de Menenpoort. De uitstap was een vakoverschrijdend project over de Eerste Wereldoorlog.
In de voormiddag zijn we met een bus langs de frontlijn van de Grote Oorlog gereden. We zijn ook enkele keren bij militaire begraafplaatsen gestopt onder begeleiding van onze gids. Allereerst passeerden we het Essex Farm Cemetery, waar het graf van John McCrae ligt, de auteur van het gedicht In Flanders Fields. De gids gaf ons ook informatie over de Eerste Slag, de vorming van de Ieperboog en de rekrutering van de soldaten. Vervolgens stopten we aan het German War Cemetery of Langemark. Hier kregen we de mythe van Langemark te horen. En als laatste bezochten we het Tyne Cot Cemetery, de grootste Britse militaire begraafplaats op het vasteland. Achteraan stond er een herdenkingsmuur met duizenden namen van vermiste soldaten.
In de namiddag hebben we onze picknick geconsumeerd in het museumcafé. Daarna hebben we het vernieuwde museum In Flanders Fields bezocht. Hier werden we geconfronteerd met de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog. De tentoonstelling bestond uit videoprojecties, geluidsfragmenten en enkele multimediatoepassingen die we konden ontgrendelen met onze poppie-armband. Ten slotte hebben we een nog een bezoekje gebracht aan de Menenpoort, waarin 55000 namen van vermiste en niet-geïdentificeerde soldaten zijn gegraveerd. Elke dag wordt er om 20.00u het herdenkingslied The Last Post gespeeld op klaroenblazers. Enkele leerlingen hebben hier ook hun onderzoekscompetentie talen voorgedragen.
De uitstap was erg educatief, ik heb zeker en vast veel nieuwe dingen geleerd over de Grote Oorlog. De foto’s, verhalen en geluidsfragmenten waren erg aangrijpend en de moeite waard om te bekijken.
WOI, 100 jaar later – Todi
Op dinsdag 1 maart zijn de leerlingen van het vijfde middelbaar van het Atheneum Mariakerke op uitstap gegaan naar Ieper. De leerlingen verzamelden aan de achterkant van de school rond 8u30 en vertrokken om 8u45. Het was een bewolkte maar droge dag, maar hoe dichter we onze bestemming naderden, hoe grijzer en grauwer het werd. Eens aangekomen rond 10u00 was het dan ook goed aan het regenen.
De groep werd verdeeld in twee. De ene groep ging eerst naar het museum In Flanders Fields, de andere ging dan weer enkele belangrijke begraafplaatsen bezoeken. Ik zat in de tweede groep. Als eerste bezochten we de begraafplaats Essex Farm. Hier kregen we een uitleg over het begin van de oorlog. In de busrit naar de tweede begraafplaats zagen we ook een monument geschonken door Wales, een Rode Draak. Rond 11u00 kwamen we aan bij de Duitse begraafplaats in Langemark . Hier liggen meer dan 44 000 Duitse soldaten begraven. Tot slot gingen we naar de grootste begraafplaats van de drie, Tyne Cot Cemetery. Hier liggen Britse soldaten in grote aantallen begraven. Opnieuw werd er een interessante en leerrijke uitleg gegeven door de gids over het ontstaan van de begraafplaats en over de laatste slagen van Ieper.
Na deze begraafplaats namen we afscheid van de gids en keerden met de bus terug naar het museum, waar het middagmaal werd gegeten. Rond 14u00 had iedereen gedaan met eten en kon de groep binnengaan in het museum. Er werd een vragenlijst voor geschiedenis uitgedeeld, die we in groepjes van twee hebben moeten oplossen. Het was een zeer leerrijk museum over de verschillende fases van de oorlog en met pakkende getuigenissen van soldaten. Zoals afgesproken verzamelden we om 15u00 bij de uitgang. Daarna gingen we weer op weg naar de laatste stop, de Menenpoort. Hier kregen we een uitleg over de geschiedenis van dit spectaculaire monument en luisterden we naar een fragment uit The Last Post, een laatste groet aan de gesneuvelde soldaten. De leerlingen van Latijn-Moderne Talen en Moderne Talen-Wetenschappen gaven ook nog enkele spreekopdrachten i.v.m. hun onderzoekscompetenties, zo leerden we bij over propaganda in de oorlog en over het dadaïsme. Hierna werden we opgepikt door de bus en keerden we huiswaarts. Na de laatste busrit waren we om 17u30 terug aan school.
De uitstap naar Ieper zal ik blijven onthouden als een leerrijke en boeiende dag. Door het slechte weer was het niet altijd even aangenaam, maar je kan niet zeggen dat het niet bij het thema paste. Ondanks het weer heb ik toch veel bijgeleerd. In de namiddag hadden we het wel droog in het interessante museum.
Geef een reactie