De naam van de Oud-Griekse filosoof doet bij de meeste mensen wel een belletje rinkelen. Hij is per slot van rekening ook nu nog steeds een zeer invloedrijk filosoof. Maar wat veel mensen niet weten, is dat hij op een peripatetische manier les gaf. Al rondwandelend dus.
En hoe kunnen we onze leerlingen uit de zesde Latijnse de filosofie van deze Griekse wijsgeer beter laten begrijpen, dan zelf ook al rondwandelend zijn theorieën uit de doeken te doen?
Dat het net vandaag zo’n prachtige dag was, was dan ook mooi meegenomen. Om kwart over tien liepen dus zeventien laatstejaars met hun leerkracht richting het park naast de school, terwijl ze om de oren geslagen werden met duale wereldbeelden, Socratisch determinisme, syllogismen, categorieën, doeloorzaken, potentia en actio. De occasionele wandelaar-met-hond keek vreemd op, dat moeten we toegeven.
Maar de leerlingen? Die vonden het zalig, daar in het park: het mag al eens een antieke lesmethode zijn, zeker bij antieke filosofie.
Geef een reactie