Onze derdes zijn gisteren aan een projectweek begonnen, en vandaag schreven zij al allemaal een klein verslagje van de eerste dag. Dat waren dus meer dan honderd verslagjes, die wij hier natuurlijk niet allemaal kunnen publiceren. Daarom hebben we er een paar voor u uitgepikt.
Yane Geerts uit 3 Economie-Talen 2 beschreef haar dag als volgt:
“Maandag 22/10
In de ochtend verzamelden we in de polyvalente zaal. We hadden stress omdat we nog niet wisten in welke groep we gingen zitten. We kregen wat uitleg over wat we gingen doen deze week. Mijn naam werd afgeroepen en gelukkig zat ik met een paar vrienden.
We begonnen met ons eerste uur dat was bij de ‘responsible young drivers’. Dit was bij een vrouw die wat uitlegde over het verkeer, over alcohol in het verkeer en over de zichtbaarheid in het verkeer. Eerst gaf ze wat uitleg en legde ze met een spel de les wat leuker uit.Het leukste van de les vond ik de bril die deed lijken alsof je 7 glazen alcohol had gedronken. De opdracht was dat je moest slalommen tussen een paar kegels. Dit lukte natuurlijk bij zo goed als niemand omdat de bril je zicht vervormde. Het was super grappig en gaf een leuke toets aan de les. We hebben goed gelachen deze les. Het was pauze. Ons volgend uur zou gamen worden.
De pauze was voorbij en we begonnen met een blok van 2 uur gamen. Echt gamen was het niet maar meer uitleg over hoelang je best kon gamen, welke afspraken je best maakt met je ouders enzovoort… Na een uurtje uitleg begonnen we met een spel. Dit vond ik leuker. We hadden een redelijk competitieve klas, wat het spannender maakte. Het was een soort van online spel en je moest dobbelen en dan naar een vak gaan, er waren lege vakken, vakken met opdrachten en vakken waar je een tip moest ontrafelen over gamen. We zijn net niet gewonnen. De bel ging en we hadden onze lange pauze.
Onze lange pauze was gedaan en we hadden een gastspreker. Dit was het leukste van de dag, vond ik. Het was een man en die had een alcoholverslaving. Hij vertelde soms wat over zijn leven nu en hoe hij de mensen helpt nu, en soms over zijn leven vroeger, met als rode draad zijn leven tijdens zijn alcoholverslaving. Hij is de eerste persoon, volgens mij, die echt heeft kunnen duidelijk maken aan al de kinderen die daar zaten wat de echte gevaren zijn van alcohol en hoe onze maatschappij er naar kijkt. Hij heeft ons goed duidelijk gemaakt dat we hier goed mee moeten omgaan zonder maar 1 keer te zeggen wat we wel of niet mogen doen. Gewoon alles met zijn verhaal. We kregen er nog een boekje bij, dit was zijn eerste boek dat hij een jaar schreef na zijn verslaving. Dit pakte ons allemaal.
Dinsdag 23/10
We begonnen vandaag met gender en seksuele identiteit. Deze les vond ik zelf wat minder, ondanks ik de leerkracht wel leuk vond. We kregen wat vragen over flirten, relaties en verliefd zijn. Ik vond het wel leuk dat je niet verplicht werd om te praten dat maakte het wat minder awkward. Sommige momenten waren nog wel grappig. De les was algemeen wel nog interessant.”
Ook het verslag van Kaya Van Den Neste (3 Humane Wetenschappen – Wetenschappelijk Onderzoek) geven we met plezier weer.
“Wij zijn de projectweek gestart met het maken van onze groepen. Iedereen zat vol spanning te wachten tot zijn of haar naam werd afgeroepen en ze wisten in welke groep ze zaten. Toen alle groepen waren gevormd en we wisten met welke vrienden of vriendinnen we wel of niet in de groep zaten, konden we beginnen met de workshops.
Onze eerste workshop als groep 1 was het luisteren naar een responsible young driver. Zij gaf ons meer informatie over hoe we ons veilig verplaatsen in het verkeer. Het was verrassend om te zien dat de meerderheid van de groep zich tijdens het fietsen of stappen bezighoudt met zijn gsm. We hebben ook een spel gespeeld waarbij te zien was hoe snel we waren afgeleid en dat ook vrouwen niet altijd zo goed kunnen multitasken. Na het 3de lesuur hadden we genoeg informatie verzameld om ons in het vervolg goed te gedragen in het verkeer. Zoals het hoort dus!
Na de pauze konden we eens goed nadenken over ons gedrag tijdens het gamen. Samen met Meneer Claus, Mevrouw Goeminne en Mevrouw Heymans hebben we elkaars interesses en hobby’s ontdekt. Achter af kregen we per groepje van 5 à 6 leerlingen een spel karakter. In mijn groepje zat Chiara, Yigit, Mirac, Kaoutar en Nida. Samen waren wij het karakter “Jens”. Wij als “Jens” zijn gewonnen met 8 punten!
Na de middagpauze hebben we mogen luisteren naar een gastspreker die kwam vertellen over zijn ervaring met een alcoholverslaving. Hij vertelde ons over hoe lang hij met dit probleem heeft gekampt en hoe hij als individu zijn probleem heeft opgelost. Hij gaf ons ook zijn eerste boek dat hij had geschreven mee naar huis. Het boek genaamd “De druppel” vertelde ons nog iets meer over hoe hij zich heeft herpakt en hoe dit probleem zich heeft ontwikkeld.
De dinsdag begonnen we met een workshop over gender en seksualiteit. Tijdens deze 2 uren liet Mevrouw Christiaens ons nadenken over hoe de liefde voelt en hoe we ons gedragen in de buurt van een jongen of meisje waar we een oogje op hebben. ook stelde ze de vraag over hoe wij denken dat we zouden reageren als we van het ander geslacht zouden zijn. We kregen blaadjes waarop we af en toe iets moesten op invullen. Het zouden de blaadjes van Mevrouw Christiaens niet zijn als er niet een beetje biologie in verwerkt zou zijn.
Na de 2 uurtjes boordevol interessante informatie over het verschil tussen de jongens en meisjes mochten we beginnen aan het schrijven van deze blog.
De rest van de week ziet er veel belovend uit! We mogen nog genieten van een toneelvoorstelling en een bezoekje aan het Guislain museum. Donderdag staan er ook nog een paar interessante workshops op de planning en vrijdag zullen we ons allemaal amuseren tijdens onze uitstap naar onze hoofdstad Brussel.”
Bedankt aan alle leerlingen voor hun tekstjes, en bedankt aan onder andere mevrouw Arens voor de foto’s. Alle foto’s van het project kan u hier bekijken.
Geef een reactie