6 Humane Wetenschappen laureaat in de wedstrijd Stichting Auschwitz

Elk jaar organiseert de Stichting Auschwitz een wedstrijd in de scholen van de Vlaamse Gemeenschap met als doel het doen nadenken over burgerzin, en uiteraard ook herinneringseducatie.

Mevrouw Bultijnck schreef voor ons het volgende verslag:

“In het eerste semester kregen we als school een uitnodiging om deel te nemen aan de wedstrijd ‘linken en herinneren’ van de stichting Auschwitz. Elk jaar wordt deze wedstrijd gehouden om met jongeren te werken rond herinneringseducatie.

Mevrouw Everaert en ikzelf besloten om met de 6 Humane Wetenschappen (zowel optie talen als optie wetenschappelijk onderzoek) hieraan deel te nemen en dit jaar stond de wedstrijd in het teken van ‘kwetsbare vrijheid’. Oorspronkelijk waren de meningen wat verdeeld over hoe we dit thema in kaart konden brengen. Omdat het op maandag 27 januari 75 jaar geleden was dat Auschwitz-Birkenau bevrijd werd, wilden we deze herdenking zeker meenemen in onze uitwerking.

Om dit te herdenken hebben wij een video gemaakt aan de hand van een maquette. Het idee van de maquette kwam er omdat we een visuele voorstelling wilden maken van het kamp. Door het proberen nabouwen van Auschwitz-Birkenau en het toevoegen van echte foto’s, hoopten we het beeld bij ons verhaal nog krachtiger te maken. In de maquette volgen we twee personen en proberen we aan te tonen hoe kwetsbaar we zijn in onze vrijheid. Vanuit hun verhaal gingen we met de klas brainstormen over wat vrijheid nu voor ons precies betekent. We kwamen tot besluit dat hoewel wij een generatie zijn die geen oorlog beleefd hebben, vrijheid altijd kwetsbaar is ongeacht de tijd waarin we leven.

Aangezien we de opdracht gemaakt hebben met de hele klas, konden ideeën gebundeld worden en hadden we uiteindelijk een maquette, een video en een beeldverhaal. Wij probeerden zo creatief mogelijk te zijn door een combinatie van verschillende mogelijkheden. Deze mogelijkheden zorgden er ook voor dat we vaak botsten op meningsverschillen, maar bij het zien van het eindresultaat zijn we als klas blij met wat we bereikt hebben. Het is ook zo dat iedereen zijn verantwoordelijkheid had bij het uitvoeren van de opdracht: er was een groepje dat instond voor de tekst, eentje voor het knutselen van de gebouwen, eentje om na te gaan hoe het kamp ruimtelijk georganiseerd moest worden en er was iemand die instond van de montage van de video. Zo kon iedereen in de klas zijn talenten gebruiken en werd de efficiëntie verhoogd.

Door informatie op te zoeken over Auschwitz leerden wij allereerst ontzettend veel bij over de levensomstandigheden van de mensen die daar gedeporteerd werden. Hoewel we in de geschiedenislessen al leerden over WO II, was dit project toch een moment waarbij we dieper konden ingaan op wat er precies gebeurde en heel vaak waren we verstomd met verbazing over hoe een mens een andere mens zo kan onteren, folteren en vermoorden. Hoe haat mensen verdeelt en hoe kwetsbaar vrijheid is. We hopen dat ons werk eer mag betuigen aan de vele mensen die het leed in Auschwitz-Birkenau ondergaan hebben en de velen die er om het leven kwamen.

Tevens was dit een leermoment. We beschouwen vrijheid in de 21ste eeuw in het Westen als een zeer vanzelfsprekend gegeven. Deze opdracht bracht ons met onze voeten op de grond en liet ons beseffen hoe gelukkig we ons mogen prijzen. Volgens ons wordt er te weinig stilgestaan bij hoe veel mensen er nog steeds leven in angst, onzekerheid en mensonterende omstandigheden, kortom hoe kwetsbaar vrijheid is.

Zonder enige echte verwachting stuurden we onze inzending op en wachtten we af. Geen grotere vreugde dan toen we een mail kregen die ons liet weten dat onze school laureaat was geworden in deze wedstrijd en dat een leerling mee mocht op studiereis naar Polen.

Hoewel deze reis omwille van het coronavirus afgelast werd, waren onze leerlingen ontzettend vereerd met hun winst. Niet alleen geeft dit een extra waardering aan hun harde werk, het heeft hen gemotiveerd om bij te leren en om iets heel moois af te leveren. De maquette zal bewaard worden voor komende jaren als illustratie bij de lessen rond wereldoorlog twee en het filmpje zal gebruikt worden in toekomstige lessen om ons eraan te helpen herinneren hoe kwetsbaar vrijheid is.

Met dank aan mevrouw Bultijnck voor verslag en foto’s. Alle foto’s kan u hier bekijken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.