Cultuurcel: De smeltkroes van Istanbul

CultuurcelWoensdag bleven we met de cultuurcel in ons eigen vertrouwde Gent, en meer bepaald in de Handelsbeurs op de Kouter voor een concert van Gaye Su Akyol. Dit concert kaderde in ‘Istanbul Ekspres’, een tiendaags muziekfestival met een focus op de rijke Istanbulse muziekscène.

Als voorprogramma trad de groep Yolda aan, met o.a. Wouter Vandenabeele, wat door het publiek bijzonder werd gesmaakt. Vorig jaar vormden zich in het kader van 50 jaar migratie enkele bijzondere samenwerkingen tussen Belgische en Turkse muzikanten. Oude migratieroutes kregen een nieuwe invulling, drie reizende ensembles schiepen een muzikaal verbond. Die ervaring liet sporen na.

Onder de naam Yolda gaat een van die groepen de ontmoeting terug aan. De vier muzikanten, die muzikaal al wat grenzen achter zich hebben gelaten, maken met kwetsbare liederen en opzwepende vioolsolo’s weer de brug.

Daarna was het aan Gaye Su Akyol.

Turkije ligt op het snijvlak van culturen en continenten en heeft ook altijd een eigen rockcultuur gehad. Vooral Istanbul is nog steeds een smeltkroes, vaak met één been in de traditie en één in het heden. Dat geldt ook voor de artieste Gaye Su Akyol, die al sinds het einde van vorig decennium haar schilderwerk exposeert, maar in 2014 ook muzikaal debuteerde met Develerle Yaşıyorum. Ze zingt in het Turks, en  dat op een manier die sterkt herinnert aan de traditionele muziek. Tegelijk kleedt ze de songs in met een moderne indie update van de psychedelische traditie, met zingende orgels, jazzy gitaren en een stuwende ritmesectie. Aanstekelijk, broeierig en sensueel.

(Fotocredits Gaye Su Akyol: Handelsbeurs)

Volgende week woensdag trekt de cultuurcel er voor de laatste keer dit trimester op uit, nl. naar de opera.  Daar kijken we heel erg naar uit, want het is de eerste keer in het bestaan van de cultuurcel dat we hierin slagen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.