Vernieuwde lessentabellen zijn beschikbaar!

De vernieuwde lessentabellen staan online, en wel hier.

Deze worden per graad uitgerold, dat wil zeggen dat volgend schooljaar de nieuwe tabellen ingevoerd worden in een, drie en vijf, en pas het jaar daarna ook in twee, vier en zes.

We willen volop inzetten op een zesjarige traject dat leerlingen de mogelijkheid biedt te proeven van de verschillende modules, opties en competenties. Niet alleen vanuit een theoretische insteek, maar ook sterk gelinkt aan de maatschappij door bijvoorbeeld samenwerken met het hoger onderwijs en bedrijven: bezoek van een gastdocent, bedrijfsbezoek enz.

Per graad willen we accenten beklemtonen:

  • In de eerste graad willen we meer inzetten op talenten ontdekken.

Er is een hertekend en modulair studieaanbod met een brede eerste graad.

Het is de bedoeling dat de leerlingen kunnen proeven van verschillende vakgebieden voor ze hun studiekeuze bepalen.

Om dit te realiseren maken we gebruik van de vier complementaire uren in de lessentabellen van het eerste jaar. Deze splitsen we op in modules van twee uur, waaruit de leerlingen kunnen kiezen op basis van hun interesse.

De belangrijkste taken ervan zijn:

  • een tussenschakel te vormen tussen de basisschool en de tweede graad;
  • de oriëntering van leerlingen in functie van hun talenten met als doel de leerlingen goed georiënteerd de tweede graad te laten aanvangen. Dit zorgt er niet alleen voor dat ze zich beter in hun vel voelen, er wordt ook een grotere leerwinst bekomen. De leerlingen maken meer kans op het succesvol voltooien van hun studie;
  • de leerlingen bijstaan in het maken van bewuste keuzes voor hun verdere studies;
  • een boeiende en veilige leeromgeving bieden.

 

  • In de tweede graad willen we inzetten op talenten ontwikkelen.

De leerlingen kiezen op basis van hun bekwaamheid en belangstelling.

Vanaf het derde jaar kan de leerling afhankelijk van de pool en de module die daarin wordt gekozen, zich verder verdiepen in meer wetenschappelijk onderzoek of taalseminarie. Zo kan in de lessen meer vorm worden gegeven aan de onderzoekopdrachten om die uiteindelijk in de derde graad verder uit te werken.

 

  • In de derde graad willen we inzetten op talenten verdiepen.

De leerlingen kiezen in functie van hun talenten/interesse/kunde en/of in functie van vervolgstudies.

Ook aan de onderzoekvaardigheden wordt gewerkt. Het eindresultaat kan afhankelijk van de gekozen polen een posterpresentatie zijn over een onderzoeksvraag.

Een sterke samenwerking over de drie graden heen zowel op het vlak van vakgerelateerde leerlijnen als op het vlak van vakoverschrijdende leerlijnen en schoolloopbaanbegeleiding is uitermate belangrijk. Ook een goed uitgebouwde rapporteringspraktijk met duidelijke remediëring en adviesformulering wordt sterker ingebed.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.