Pedagogische studiedag 2016

Leerlingen vinden het begrip ‘pedagogische studiedag’ zalig: zomaar een dagje vrij! Vaak zijn ze dan nog verbaasd als ze horen dat dat voor de leerkrachten niet het geval is. Maar zo’n pedagogische studiedag is dé ideale gelegenheid voor een lerarenkorps om samen aan bepaalde projecten te werken. Natuurlijk zijn er vakgroepen en allerhande werkgroepen, en zijn er ook op regelmatige basis algemene personeelsvergaderingen, maar zo’n ganse dag, dat heeft toch wel echt een meerwaarde.

De dag begon rustig met een ontbijt, en tegen half negen nam iedereen netjes plaats, zodat mevrouw Van Den Bossche haar duopresentatie kon geven met mevrouw Vercoutere. Samen overliepen ze een stand van zaken, en het programma van de dag. Ook mevrouw Berth mocht even haar zegje doen.

En toen gaven ze het woord aan mevrouw Monique D’Aes, nascholer van de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! Zij kwam ons een uitleg verstrekken rond sanctiebeleid/herstelgericht werken en gewenst gedrag op school (4-ladenmodel), waarbij we in kleine groepen moesten nadenken over de verschillende types ‘inbreuken’, en hoe we die dan ook op een consequente, maar rechtvaardige manier moeten aanpakken. Dit leidde tot behoorlijke meningsverschillen en serieus wat frustratie, maar zal hopelijk ook een zeer concrete aanpak opleveren.

De soeppauze, met verse soep van onze kokkin Anja, was dan ook een welgekomen pauze in al het denkwerk.

Om een uur mochten we aanschuiven aan een excellent koud buffet, en gonsde het aan tafel nog na over de net afgewerkte sessie.

Tegen tweeën werden we vakkundig – die mensen hadden dat nog gedaan – van tafel gejaagd (leraars kunnen nu eenmaal blíjven praten), terug richting de 0.01 ofte de polyvalente zaal, voor wie de nieuwe nummering nog niet gewoon is. Daar werden we opgewacht door mevrouw Valérie De Smet, die ons kwam uitleggen wat dat M-decreet nu precies inhoudt, wat de wijzigingen zijn, en hoe we vooral als atheneum daarmee moeten omgaan. Bijzonder interessant en deskundig gebracht, door een dame die duidelijk wist waarover ze praatte.

We hebben, net zoals onze leerlingen normaal gezien doen, vandaag dus een hele dag geluisterd en af en toe in kleine groepjes gewerkt. We mochten vragen stellen, en er was zelfs een klein quizje. Maar, als u het aan de leerkrachten vraagt, zal u steevast het antwoord krijgen dat we toch liever lesgeven!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.