Nog niet zo heel lang geleden was informatie schaars en enkel toegankelijk voor de ‘lucky few’. Maar diezelfde gegevens zijn tegenwoordig voor een appel en een ei voor iedereen beschikbaar. Meer nog: via kranten, tijdschriften, cd-roms, internet… verzuipen we als het ware in de informatie.
Dat overaanbod leidt tot niets als we er niet op de juiste manier leren mee omgaan. Het opzoeken van informatie en er kritisch gebruik van maken, vergen bijzondere vaardigheden. Dat is een van de doelstellingen van de onderzoekscompetenties waar de leerlingen in de derde graad mee te maken zullen krijgen.
Daarom vonden we het zinvol om in het vierde jaar al even stil te staan bij verschillende bronnen en bij de wijze van bronnen noteren. En waar konden we dit beter inoefenen dan in de informatiebank bij uitstek: de bibliotheek? Via een hele reeks opdrachten leerden de leerlingen van WeLab en de LaWi/WeT/EcWi zo efficiënt mogelijk hun weg te vinden in de informatiemist. Veel leerlingen slaagden erin zo goed als foutloos én binnen de tijd de opdrachten tot een goed einde te brengen. Mission accomplished!
Met dank aan mevrouw Dekeyser voor tekst en beeld. Alle foto’s van deze reeks kan je hier bekijken.
Geef een reactie