Studieadvies voor onze zesdes

Onze zesdejaars trokken in februari naar de universiteitsgebouwen in de Plateaustraat te Gent waar ze al hun vragen konden stellen over hun toekomstige studiekeuze. De hoge statige gebouwen en de gerenoveerde aula’s brachten hen onmiddellijk in de juiste sfeer.

De waaier aan studiemogelijkheden en -parcours is vandaag zo uitgebreid dat enige duiding heel welkom was. Twee volle uren (!) kregen we een gedetailleerde uiteenzetting, verzorgd door de dienst Studieadvies UGent. Te horen aan de vele concrete vragen die onze zesdes achteraf nog stelden, was dit geen minuut te veel.

Hier een korte samenvatting geven, is onbegonnen werk. Men loodste ons doorheen alle mogelijke trajecten en programma’s: van studiekiezer en -gids over studiepunten, -rendement tot studiefiches, flexibilisering met diplomacontracten, creditcontracten en leerkredieten. Van de α – β – γ wetenschappen tot de Banaba en Manama …

Voor wie het allemaal een beetje begon te duizelen, zijn er gelukkig nog de infosessies voor de laatstejaars en hun ouders.

Heel interessant was ook de rondleiding achteraf doorheen enkele afdelingen van de volledig gereorganiseerde universiteitsbibliotheek.

Incognito de proffen ‘live’ aan het werk zien, kon al tijdens de Open Lessen in de krokusvakantie. Voor wie er nu nog méér van wil proeven, bestaan er voor bepaalde studierichtingen ‘try outs’ met aan het einde een heuse toets van de gegeven les.

“Informeer je goed, wik en weeg, voel wat het met je doet en volg je buikgevoel…” dit kregen we tot slot nog mee als wijze raad.

Er is natuurlijk nog voldoende tijd om alles rustig af te wegen en een doordachte studiekeuze te maken. Voor wie alle opleidingen aan de universiteit of hogeschool op een overzichtelijke manier wil verkennen nog deze extra tip: vraaghetaansimon.be

Met dank aan mevrouw Heymans voor het tekstje en mevrouw Pauwels voor de foto’s.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.