GWP Londen: een terugblik!

Maandag 22 oktober trokken de vierdes en hun negen begeleiders richting Londen. De bus bracht ons naar de boot in Calais. Na een strenge paspoortcontrole moesten we een boot later dan voorzien nemen. Het Engelandavontuur begon eigenlijk al op de boot. Door de ochtendmist kon je de kliffen van Dover al bewonderen vanop het dek, al bleven sommigen liever binnen… Eenmaal in ons hotel aangekomen was er niet veel tijd om uit te pakken, want een metrospel stond op het programma: enkele niet-te-missen bezienswaardigheden bezoeken aan de hand van een metrokaart. De avond was rustig, want het was een vermoeiende dag. Sommigen kregen er toch nog niet genoeg van en maakten een wandeling naar de mooi verlichte Tower Bridge.

De volgende dag was museumdag. Iedereen bezocht eerst het Science Museum. Euh, eigenlijk bedoel ik 102 leerlingen min 17 leerlingen en 2 leerkrachten, want door een brandalarm belandden zij buiten waarna hen later de toegang geweigerd werd. Omdat ze lang genoeg hadden gewacht, besloten ze geen tijd meer te verliezen en naar het Victoria en Albertmuseum te gaan. Onze picknick aten we in Hyde Park waarna de groep in tweeën gesplitst werd: de ene trok naar het History Museum, het andere deel had meer interesse in het Natural History Museum. ’s Avonds stond de leerlingen een verrassingsactiviteit te wachten: bowling. De activiteit werd door iedereen duidelijk gesmaakt, al was het voor de leerkrachten minder succesvol: hun bowlingbaan blokkeerde om de paar minuten.

Woensdagvoormiddag moesten we afscheid nemen van onze eerste verblijfsaccommodatie en pakten we onze koffers. Gelukkig bevrijdde een kleine vrachtwagen ons van onze bagage en bracht die naar onze tweede locatie. De leerlingen verkenden later Londen op eigen houtje en dat leverde vooral heel veel shopping bags en telaatkomers op. In de namiddag konden de leerlingen kiezen: ze kozen ofwel voor een bezoek aan de Warner Brosstudio’s, of ze gingen naar het Chelseystadion, ofwel namen enkele enthousiaste Explondeners hen mee naar een voor hen onbekend stadsgedeelte rondom Camden Town en Primrose Hill. Al vlug werd het duidelijk dat alle groepen voldaan, maar uiterst vermoeid waren en er werd beslist om de avondlijke activiteit naar de dag daarop te verplaatsen.

Donderdag was een dag vol sport en spel, waarvoor de tweede locatie, Lee Valley, uiterst geschikt was. We maakten graag gebruik van het YHA-domein en het enorm grote park dat onze 5 lodges omringde. De leerkrachten daagden de leerlingen uit in een 102 tegen 9-spel, waarbij de leerlingen een waslijst van een 70-tal doe-opdrachten in 2.30 uur tot een goed einde moesten brengen. Enkele voorbeelden die ons zijn bijgebleven: een persoonlijk gedichtje over alle begeleiders schrijven, een kaartje 200x doorgeven zonder met de handen aan te raken, de hele groep op leeftijd ordenen en 10 jongens die in meisjes transformeerden en omgekeerd. Later op de dag deden we een wandelzoektocht in het park en was er het Sherlock Holmesspel, een Cluedo-achtig spel waarbij de leerlingen de -uiteraard fictieve – moordenaar van onze adjunct-directeur mijnheer Desmidt moesten vinden. ’s Avonds fuifden de leerlingen erop los. De begeleiders voorzagen ook wat versnaperingen, typisch Engelse zoete en zoute snacks.

Vrijdag keerden we huiswaarts, maar konden ’s middags lunchen in het historische Canterbury. Vroeger dan verwacht kwamen we moe, maar tevreden terug aan in Mariakerke. Tevreden, omdat we veel hebben geleerd, op cultureel vlak, maar ook over onszelf en elkaar. Er zijn nieuwe vriendschapsbanden gesmeed en de band tussen leerlingen en leerkrachten is zeker ook versterkt. Een vijfdaagse om nooit te vergeten!

Met dank aan mevrouw Kiekens voor het uitgebreide verslag! Foto’s kregen we van mevrouw Van Vossel, Simay Kumral, Manou Reynebeau en Zoë Marie Goemaere

Alle foto’s kan u hier bekijken, en nog meer foto’s zijn meer dan welkom bij mevrouw Rombaut!

Geef als eerste een reactie