Sociaal experiment in 3 HuWo

Wij, de leerlingen uit 3HuWO van het GO! atheneum Mariakerke, wouden testen hoe snel een trend zich kan verspreiden op een speelplaats van een middelbare school. Daarom startten we een sociaal experiment op. We gingen kijken hoe snel de andere leerlingen opmerkten dat er nieuwe T-shirts met hét Lazytown logo ontworpen waren.

Eerst hebben we na wat opzoekwerk en heel wat brainstormen ons soort experiment gekozen: een sociaal experiment. Toen beslisten we hoe we te werk gingen gaan, welk materiaal we wilden gebruiken, …

We kozen dus om verder te gaan met T-shirts met het Lazytown logo. Die lieten we zelf maken op een betrouwbare website. Op een bepaald moment kwamen we te weten dat er een copyright fout was gebeurd… Nadat mevrouw Bultijnck alles had geregeld konden de T-shirts (gelukkig) verzonden worden.

Toen konden de echte voorbereidingen starten! We regelden met hoeveel we tegelijk te T-shirts gingen dragen, wie ze eerst gingen dragen en wanneer we ze gingen dragen. Hierbij even de duidelijke volgorde:

1) Op maandag: Kaya
2) Op donderdag: Jarne en Jeroom
3) Op maandag: Azra en Maite
4) Op dinsdag: Sky en Zahra
5) Op donderdag: Rahima, Morgan en Eloïse
6) Op dinsdag: Téo, Lucas en Mats
7) Op vrijdag: Laura, Lisa en Jasmijn
8) Op maandag: Nina, Lena en Chiara

En als laatste beslisten we hoe we de telling gingen bij houden. We turfden het aantal mensen dat er positief op reageerde, het aantal mensen dat er negatief op reageerde, het aantal mensen dat het ook wou kopen en het aantal mensen dat doorhad dat het opgezet spel was.

Het besluit is duidelijk: heel wat leerlingen reageerden positief op onze T-shirts! Er reageerde zo goed als niemand negatief en er waren zelfs leerlingen die ze ook graag wouden hebben. Jammer genoeg hadden twee leerlingen ons plannetje door, maar uiteindelijk heeft dat geen verschil gemaakt op de andere resultaten. Zelf had ik deze resultaten niet verwacht. Ik had eerder verwacht dat mensen het raar, lelijk of kinderachtig gingen vinden. Maar er zijn natuurlijk ook een aantal werkpunten aan dit experiment. We hadden eventueel ook een kleine website kunnen maken en dan hadden we een (nog) duidelijker beeld van het aantal mensen dat de website bezochten, het aantal mensen dat de T-shirt wou bestellen, … We hadden het experiment ook een klein beetje langer kunnen laten duren. Dan zouden we nog meer reacties hebben want dan konden we de T-shirts meerdere keren aandoen. Als laatste zouden we ook nog in plaats van de regel ‘alleen op school je T-shirt aandoen’ het veranderen naar ‘je T-shirt zowel aandoen op school als op hobby’s, thuis, bij familie, vrienden, …’

Met dank aan mevrouw Bultijnck voor het doorsturen van het verslag en de foto’s.

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.