Saved by the Bell 2019

Leerlingen en leerkrachten zijn wel eens opgelucht als ze ’s avonds de schoolbel horen, maar miljoenen kinderen en jongeren op aarde horen dit zelden of nooit. Onderwijs is nochtans een hefboom voor ontwikkeling en gelijke kansen… Daarom heeft onze school, net zoals veel andere scholen, op vrijdag 4 oktober, op de Internationale dag van de Leerkracht – eigenlijk 5 oktober, maar dat was een zaterdag – de schoolbel eens extra lang laten rinkelen.

Alle leerlingen kregen in de loop van de dag een powerpoint te zien waarin hen gewezen werd op het belang van onderwijs over de hele wereld. Een deel van de leerlingen van vijf en zes kreeg een sessie over onderwijs in Rwanda, gebracht door twee collega’s uit onze zusterschool Saint Mary’s High School uit Kiruhura in Rwanda.

Om elf uur verzamelden de leerlingen zich op de speelplaats, waar mijnheer Van De Rostyne op muziek van Gorrilaz een staaltje body tapping aanleerde.

De leerlingen in de eerste graad kregen ook twee uur speciale lessen rond dit thema: creatief aan het werk rond onderwijs, filmpjes maken met robots en slogan over gelijke onderwijskansen, onderwijs in de oudheid, filmfragmentjes over kinderen in andere landen die niet naar school kunnen gaan, micro teaching (het belang van vrienden en onderwijs), filmpje over de school in Rwanda, brieven schrijven naar leerkrachten op onze school, een presentatie maken over “een dag op school”, een schoolbel maken met de 3D-printer, …

De vierdes maakten bij mevrouw Bultijnck dan weer bloemen in crèpe om hun leerkrachten letterlijk in de bloemetjes te zetten.

Over de middag serveerde onze kokkin Anja een Afrikaans menu van rijst, rode bonen en kip.

Intussen kwam ook een medewerker van Studio Globo, de vzw achter de actie Saved By The Bell, een reportage maken over de actie op onze school. Het resultaat kan u hier bewonderen.

 

Alle foto’s – en dat zijn er nogal wat – kan u hier bekijken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.