Op dit schoolblog geven we u normaal gezien telkens nieuwe informatie over allerhande activiteiten. Toch is er één bericht dat u wellicht twee keer per jaar zal voorbij zien komen, gewoon omdat het zo belangrijk is: de examentips. Morgen beginnen de tweede en de derde graad aan hun examens, vrijdag volgt ook de eerste graad.
Manou Reynebeau die twee jaar geleden bij ons in het zesde jaar zat, stuurde ons toen het volgende tekstje door met een prachtige motivatie: “omdat ik bij veel vrienden merk dat zij enorme druk voelen van ouders. Ik merk dat veel vrienden kapot gaan omdat ze niet aan de eisen en verwachtingen van hun ouders of leerkrachten kunnen voldoen. Iedereen moet in alles goed zijn, terwijl dit niet mogelijk is.”
Beste ouders
De examens van jullie kinderen komen er bijna aan. Ik weet dat jullie allemaal nerveus zijn en zouden willen dat je kind het goed zal doen.
Maar onthoud alsjeblieft dat er onder de leerlingen die examens zullen afleggen een kunstenaar is, die geen wiskundeknobbel heeft… Dat er een ondernemer tussen zit, die misschien moeite heeft met geschiedenis of literatuur… Dat er een muzikant bij is, wiens chemie cijfers er niet toe doen… Dat er ook een atleet bij kan zijn, wiens fysieke fitheid belangrijker is dan zijn resultaat fysica…
Als je kind hoge cijfers haalt, is dat geweldig! Maar als hij of zij daar niet in slaagt, alsjeblieft, ontneem hen dan niet hun zelfvertrouwen en waardigheid. Vertel hen dat het oké is, dat het maar een examen is! Ze zijn mogelijk voorbestemd voor veel grotere dingen in het leven. Vertel ze, ongeacht wat ze scoren, dat je van hen houdt en ze niet beoordeelt op een cijfer.
Een examen of een laag cijfer haalt hun dromen en talent niet weg. En denk vooral niet dat artsen, juristen en ingenieurs de enige gelukkige mensen in de wereld zijn.
Daarnaast geven we u ook nog even de examentips voor ouders van Inge Van Trimpont (directeur van de Permanente Ondersteuningscel Centra voor Leerlingenbegeleiding van het GO!) mee.
Voor een jonge student staan examens altijd centraal. Tijdens die periode verandert er niets fundamenteels aan de rol van de ouders. Maar enkele klemtonen komen wel anders te liggen.
• Slagen voor een examen is voor een jongere het allerbelangrijkste. Probeer je zoon of dochter niet lastig te vallen met vragen en bedenkingen die voor hem of haar op dat moment niet belangrijk zijn.
• Gun je kind tijd en (psychologische) ruimte om aan het examen te werken. Val hem of haar niet lastig met karweitjes tussendoor, zoals de afwas.
• In de examenperiode staan jongeren onder grote stress, wat wel eens tot botsingen kan leiden. Probeer hier niet te veel aandacht aan te besteden. Ruzies en discussies kunnen hun prestaties negatief beïnvloeden.
• Bied voldoende structuur en regelmaat aan: tijdig eten (en gezonde voeding), tijdig slapen, rustige studeeromgeving, … Vooral het slapen is belangrijk: je hebt er meer aan dat je met een fit hoofd een examen kan afleggen, dan dat je snel nog alles in je hoofd hebt proberen krijgen, maar het niet helder op papier kan zetten.
• Vermijd dat je kind te vaak afgeleid wordt: hou gsm’s, internet enz. uit de buurt. Bewaak ook het gebruik van deze media. Op een goede studeertafel ligt enkel het hoogstnoodzakelijke. Ja, de leerlingen moeten Smartschool raadplegen, maar niet voortdurend!
• Verwen de kinderen met kleine attenties. Ze zullen zich in hun studiewerk gesteund voelen en ervaren dat er ook leuke kanten zijn aan een examenperiode. Bijvoorbeeld: maak hun favoriete gerechtje klaar, zorg voor een gezond tussendoortje, zorg ervoor dat ze hun favoriete tv-programma op een ander moment kunnen bekijken, …
• Geef indien nodig voldoende het signaal dat falen kan (en mag) gebeuren. Blijf je kind evenwel motiveren.
• Je mag streng zijn tegen je zoon of dochter wanneer je ziet dat hij/zij zich onvoldoende voorbereidt (motivatie), maar leg ook niet te veel druk. Zoek eerder naar de oorzaken van deze zwakke motivatie (bv. begrijpt het niet, foute studierichting, …).
• Blijf je kind steunen, ook al vallen zijn/haar prestaties ondanks alle motivatie onverwacht tegen.
• Moedig je kind aan om in zichzelf te geloven.
• Vergelijk je zoon of dochter niet met andere jongeren. Het zijn de resultaten van jouw kind die tellen. Voortdurend vergelijken met jongeren die beter presteren leidt tot een lager zelfbeeld of demotivatie.
• Let op mogelijke stresssignalen. Praat erover met je kind. Probeer even een rustpauze in te lassen (bv. filmpje kijken).
Klasse heeft er een hele goede video over gemaakt:
Ook de UGent heeft een hoop tips verzameld, en die kan je hier bekijken op de website van de VRT.
En voor onze leerlingen: we wensen je veel moed, veel concentratie, een stevige portie geluk met de vragen, en vooral veel succes!
Geef een reactie