Observatie babyfase in 3 Humane Wetenschappen

In de lessen gedrags- en sociale wetenschappen in 3 Humane Wetenschappen zijn we het jaar gestart met het thema ontwikkelingspsychologie. In de eerste maanden ontdekten we hoe we vanuit de prenatale fase ontwikkelen tot baby’s.

We zagen hierin hoe onze zintuigen ontwikkelen, hoe onze motorische vaardigheden evolueren en hoe we ook in het cognitieve en het socio-emotionele gebied een aantal belangrijke ontwikkelingen doormaken zoals de hechting en het doorlopen van de verschillende stadia in de sensomotorische fase.

Omdat een cursus maar zoveel begrijpelijk kan maken, nodigden we drie kindjes uit van verschillende leeftijden (9 maanden, 16 maanden en 23 maanden) in de klas. Deze drie werden geobserveerd door onze humane klassen uit het derde middelbaar. Er werd hen gevraagd om te letten op een aantal specifieke zaken en te observeren wat de verschillende kindjes al wel of niet konden op gebied van spraak, grove en fijne motoriek, socio-emotioneel. Het was lachen, gieren, brullen om te zien hoe de 16-maander al begon te hamsteren op zijn speelgoed, en hoe opvallend het was dat de 23- maander al tweewoordzinnen kon uitspreken. Ook het ontdekken van de wereld door de mond van de kleinste werd op veel geglimlach onthaald.

We danken hierbij kinderdagverblijf ’t Hartenboompje voor de samenwerking, voor de extra uitleg en de begeleiding van de kindjes, en hun ouders voor de toestemming om hen te mogen observeren en fotograferen.

Alle foto’s van deze observatie kan u hier bekijken.  Met dank aan mevrouw Bultijnck voor verslag en foto’s.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.