Geschiedenis tot leven gewekt

Op donderdag 30 maart kregen al onze tweedes twee uurtjes alternatieve les: in plaats van hun gewone lessen mochten ze in lokaal 0.02 of 0.03 plaatsnemen om, onder leiding van mijnheer Sadkowski, aan de slag te gaan met didactisch materiaal van Fluxlab. Op die manier konden ze kennismaken met bepaalde onderdelen uit de leerstof van het tweede jaar geschiedenis op een allesbehalve standaard wijze.

Zo mochten ze met virtual reality brillen een vlucht maken over het antieke Rome en daar bepaalde dingen gaan opzoeken. Tot onze positieve verrassing werden nog niet al te veel leerlingen misselijk van de VR ervaring.
Ondertussen kreeg een ander deel van de groep een wandeling over de Akropolis van Athene voorgeschoteld via het – overigens steengoede en didactisch verantwoorde – spel Assassin’s Creed: Odyssey. In dit spel moet je normaal gezien tegenstanders uitschakelen in het oude Griekenland, maar krijg je meteen ook veel antieke cultuur mee. De makers van dat spel vonden het jammer om die kennis ook niet in te zetten voor scholen en ze brachten het onderdeel Discovery uit, waarvoor je nog steeds een behoorlijk performante game computer nodig hebt, maar waarmee je kan rondlopen in het Oude Griekenland en allerhande kan bijleren over cultuur, architectuur, politiek, kunst, democratie, filosofie, en ga zo maar door.

Intussen was er ook een groep aan de slag met Nintendo Switches, meer bepaald het spel Civilisation IV. Dat was, om eerlijk te zijn, niet zo’n succes, want het duurt even voordat je het spel wat door hebt en iets kan starten, en de leerlingen hadden eigenlijk niet zo veel tijd per toestel.
De laatste groep kreeg dan weer elk een tablet waar ze een behoorlijk verslavende quiz over allerhande geschiedenisvragen konden invullen. De scores liepen behoorlijk stevig uiteen, merkten we op.

Het was wat jammer van de technische problemen – de switches wilden niet allemaal verbinden met het internet, ook al hadden we twee netwerken voorzien – maar al bij al was het een fijne dag, denken we zo. Met de nodige feedback en hopelijk minder technische problemen is dit project zeker voor herhaling vatbaar.

Met dank aan mijnheer Sadkowski voor organisatie en begeleiding.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.