De wiskunde olympiade: schitterende eerste resultaten!

Een nieuw schooljaar, een nieuwe reeks olympiades. De meest bekende hiervan is en blijft de wiskundeolympiade natuurlijk.

Eerst krijgt u het verslag  van de eerste ronde van mijnheer De Vriese, gelardeerd met enkele foto’s.

Dat de tijd voorbijvliegt, dat hebben de wiskundeleerkrachten op woensdag 17 januari nog maar eens ondervonden.

Een nagelnieuwe editie van de wiskundeolympiade stond immers alweer voor de deur. Uiteraard was de bewuste de datum stevig aangekruist op de kalender van onze wiskundefanaten. Zoals steeds wordt de eerste ronde van de wiskundeolympiade gehouden op onze school. Deze wedstrijd bestaat uit 2 categorieën: enerzijds is er de inmiddels overbekende Vlaamse Wiskunde Olympiade (VWO) die reeds aan haar 39ste jaargang toe was. Aan deze proef nemen de leerlingen van de 3de graad deel. Anderzijds is er de Junior Wiskunde Olympiade (JWO), die bestemd is voor de leerlingen van de tweede graad. Deze werd ook al voor de 22ste keer gehouden.

Voor de VWO waren er 45 deelnemers; bij de JWO tekenden er 18 leerlingen present. Na het 4de lesuur, dat eindigt om 12.05 uur, was het verzamelen geblazen in de refter. Onze keukenprinses Anja had nogmaals het beste van zichzelf gegeven: ze had een ruime ketel overheerlijke soep bereid. Iedereen genoot met volle teugen. Wij wensen dan ook Anja hartelijk te bedanken voor de moeite die zij telkens levert om ons culinair te verwennen.

En dan volgde een primeur in de rijke geschiedenis van de olympiade: sinds mensenheugenis werden de hersenen niet meer gepijnigd in de refter, maar trokken we allemaal naar de gloednieuwe bovenbouw die de naam ‘De Oase’ meekreeg. Nadat de leerlingen verspreid waren over twee lokalen, kon iedereen van start gaan met de steeds opnieuw originele vragen. De klok wees toen 12.50 uur aan. Het principe is vertrouwd: de leerlingen krijgen 30 meerkeuzevragen voorgeschoteld. Telkens zijn er hierbij 5 antwoordmogelijkheden. Voor een correct antwoord krijgt men 5 punten; als men niet antwoordt, krijgt men alsnog 1 punt. Enkel als men de verkeerde antwoordmogelijkheid aanduidt, dikt de score niet aan. Zowat alle leerstofonderdelen waarover men in het middelbaar onderwijs les krijgt, zitten verwerkt in de vraagstelling. Toch merken we vaak een vrij grote voorliefde voor de (vlakke) meetkunde en voor de algebra op. Ook zijn er elk jaar enkele vragen opgesteld die iets te maken hebben met het jaartal waarin men op dat moment leeft. Vele leerlingen werkten ruim twee en een half uur; sommigen gebruikten zelfs de toegemeten tijd, 3 uren, maximaal.

Nadat alle kopijen gecorrigeerd zijn, worden de resultaten van deze 1ste ronde op donderdag 8 februari bekendgemaakt. Enkel deze deelnemers die een score behalen die groter of gelijk is aan de zogenaamde cesuur, mogen door naar de 2de ronde. Deze wordt gehouden op woensdag 28 februari. De manier van werken is dezelfde als bij de eerste ronde; alleen heeft men nu slechts 2 uur de tijd om de 30 multiplechoicevragen te beantwoorden. Degenen die hierop de beste scores behalen, mogen zich opmaken voor de grote finale van woensdag 17 april. Het spreekt voor zich dat we alle deelnemers een degelijk resultaat toewensen. Het is immers niet evident om deze vrij zware proef af te leggen gedurende een woensdagnamiddag. Hopelijk vonden zij het allemaal een leuke namiddag en kan er een groot aantal doorstoten naar de tweede ronde. Hartelijk dank aan iedereen en hopelijk tot volgend jaar voor een nieuwe editie.

De wens van mijnheer De Vriese, namelijk dat er een groot aantal de tweede ronde behaalt, werd meer dan bewaarheid!

Mijnheer Maes wist ons het volgende te melden: “Landelijk gaat ongeveer 10-12% door van de eerste naar de tweede ronde in de Vlaamse Wiskunde Olympiade. Wij scoorden heel ruim boven dit gemiddelde: van de 45 leerlingen zijn er maar liefst 11 die de cesuur haalden en dus doorstromen naar de tweede ronde. Het gaat om 6 leerlingen van het 6de jaar (Wannes De Vriese, Kobe De Waele, Adam Dickel, Benno Legroe, Geke Minjauw, Lennon Seghers), en 5 leerlingen van het 5de jaar (Kaat Alleweireldt (GrLa), Titus De Mey, Manu Heirman,  Lucca Meuleman en Silke Sintubin). Ook leerlingen die de cesuur (110 op 150) niet haalden hebben het over het algemeen goed gedaan.

Voor de tweede graad tellen we er nog 5 leerlingen bij op: 3 uit het 3de jaar (Tristan Claus, Fleur De Wulf en Leon Meuleman) en 2 uit het 4de jaar (Stan De Clercq en Anaïssa Verbracke) bij een cesuur 109 op 150.  Stan De Clercq behaalde maar even de maximumscore van 150! Er zijn meerdere leerlingen uit het 3de jaar die een prima resultaat konden neerzetten, dat belooft voor volgend jaar.”

We kijken met spanning uit naar woensdag, wanneer de tweede ronde plaats vindt. We houden u op de hoogte!

Alle foto’s van de eerste ronde vindt u hier terug in ons archief.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.