Hoe entertain je je vijfdes een dagje in Brussel? Je gaat naar het federaal parlement en het Museum voor Schone Kunsten, en dat is precies wat we gisteren deden.
Kwart voor acht stonden we aan de parking, en anderhalf uur later werden we netjes afgezet aan het monument voor de Onbekende Soldaat. Mevrouw Buylaert voorzag ons van deskundige uitleg, en verkondigde met trots dat een van haar voorouders ook op het monument vermeld stond.
Omdat we toch nog iets te vroeg waren en het weer eigenlijk zeer goed meeviel, maakten we nog een ommetje, alweer met de nodige uitleg links en rechts. Eén groep ging naar het Museum voor Schone Kunsten, de andere naar het federale parlement.
In het MSK werden we nog eens in drie groepjes opgedeeld, elk met een eigen gids, die eigen accenten legde en ons op een andere manier leerde kijken naar schilderijen.
Omdat je cultuur beter smaakt in kleine doses, kregen de leerlingen een ruime middagpauze in de Brusselse binnenstad, en moesten ze op eigen kracht opnieuw op de afspraak verschijnen, iets wat de enen duidelijk beter lukte dan de anderen.
In het parlement kregen we opnieuw een vakkundige gids, die ons met de nodige humor doorheen zowel Kamer als Senaat loodste, doorheen de politieke geschiedenis van België en doorheen de nationale instellingen.
En om een mooie dag af te sluiten, viel ook de file redelijk mee, zodat we om half zes terug aan de Notenstraat waren.
beste leerkrachten en leerlingen
als educatief medewerker van het NMC De Bourgoyen doet me plezier om deze foto’s te zien! Vroeger kwam mevr. Van Lommel jaarlijks bij ons op bezoek met de leerlingen van het KAM voor Wateronderzoek. Ik ben blij te vernemen dat deze activiteit verder gezet wordt met het materiaal dat het NMC ter beschikking stelt, met eigen leerkrachten en in een groengebied van de Stad Gent! De doelstelling van onze educatieve werking is bereikt! proficiat aan de leerkrachten en de leerlingen!