De vijfdes gingen naar Ieper en de Westhoek

Eerder lieten we u al een paar verslagen lezen, die de leerlingen van het vijfde jaar moesten maken voor Nederlands over hun uitstappen. Rijsel kwam al aan bod, maar een aantal klassen ging ook naar Ieper en de Westhoek. We geven u ook daarvan een paar verslagen mee.

Het eerste is van Joachim Schouten en Niels Belaey.

“Op donderdag 08.30 uur zijn we vertrokken met de bus richting Westhoek met de moderne talen, de rit duurde ongeveer anderhalf uur. We zijn dan aangekomen in het centrum van Ieper. Onze begeleiders waren mevrouw Tavernier, Vermeiren, Devreese en Deboodt.

In de voormiddag werden we in groepjes verdeeld. Onze groep ging eerst naar de Menenpoort en daarna naar het Belfort. Op beide locaties werd er uitleg gegeven over de gebouwen en hun geschiedenis, dit werd gedaan door Manon en Bieke. Daarna zijn we naar het museum “In Flanders Fields” geweest in het Belfort. Voor we begonnen aan de rondleiding in het museum, mochten 2 groepen hun OnderzoeksCompetentie naar voor brengen. Hierna mochten we vrij rondlopen en enkele vragen beantwoorden in een bundel die we kregen. We zagen daar enkele voorwerpen zoals: wapens, uniformen, transportmiddelen,…

In de middag reden we met de bus van het centrum van Ieper naar Zonnebeke. Voor ons bezoek aan dit museum hadden we eerst middagpauze en hebben we  geluisterd naar de overige groepjes die nog hun OC moesten voorbrengen. Na de presentaties mochten we het museum van Zonnebeke in. Het museum zelf was een soort pad dat je moest volgen. Langs de muren waren er verschillende voorwerpen en lijsten om te bezichtigen, er waren ook verschillende voorwerpen om op te tillen, aan te raken of om aan te ruiken. Op het eind mochten we ook door de loopgraven wandelen.

Later in de namiddag na ons bezoek in Zonnebeke gingen we naar Tyne Cot Cemetery. Dit is een graf voor de Engelsen, er liggen wel niet alleen Engelsen maar ook enkele Duitsers, Canadezen en Joden. We hebben daar geleerd dat Joden i.p.v. bloemen plaatsen op het graf, ze kleine steentjes er bovenop leggen. We hebben dit geleerd van Flore, Jemma en Amber.

Ons laatste bezoek was aan het Duitse kerkhof Langemark. Hier hebben Emma en Louise meer informatie gegeven over het kerkhof. Er waren veel verschillen tussen dit kerkhof en het vorige: het kerkhof Langemark had platte grafstenen, er waren daar ook veel meer grauwe kleuren, er waren ook bunkers. Na dit bezoek namen we de bus terug naar school.

Tot slot is onze mening positief over deze uitstap. We hebben veel bijgeleerd over WOI en het was ook leuk dat we het eens in het echt zagen, want we spraken er veel over in de lessen en onze OC’s gaan erover.”

Een tweede verslag komt van de hand van Lien De Maegd en Emma Vermeire.

“Donderdag 30 maart zijn economie -, moderne – en humane talen richting Ieper vertrokken voor een leerrijke dag. De leerlingen beleefden een dagje in de sfeer van de Eerste Wereldoorlog. Een perfecte plaats om de onderzoekscompetenties voor te stellen.

Na een uurtje rijden kwamen we aan in het zonnige Ieper. Eerst kregen we informatie over de Grote Markt door Kato en Hanne- Lise. Vervolgens gingen we verder richting de Menenpoort waar Bieke en Manon ons meer uitleg gaven. Daarna gingen we naar het Flanders Fields Museum aan de Grote Markt. We kregen een bundel die we moesten oplossen. Sommigen stelde ook hun onderzoekscompetentie voor over de Eerste Wereldoorlog. Na 20 minuten rondkijken, vertrokken we met de bus naar Zonnebeke. Daar aten we iets en kregen we nog twee presentaties te horen.

In de namiddag bezochten we het museum Memorial Museum Passchendaele 1917. Daar zagen we ondergrondse loopgraven en eerlijk gezegd waren we wel wat bang. Het was wel interessant om te weten en voelen hoe het op dat moment was. Dan reden we verder naar het Britse militaire begraafplaats in Passendale, namelijk the Tyne Cot Cemetery. Daar liggen er gesneuvelde van de Eerste Wereldoorlog. Het was wel spectaculair om op zo een groot kerkhof te lopen. Wat we raar vonden is dat er zich vijf Duitse bunkers op de begraafplaats bevonden. Ten slotte gingen we naar het Duitse militaire begraafplaats in Langemark. We zagen een duidelijk verschil tussen de beide begraafplaatsen. Tyne Cot Cemetery was groot, wit en mooi onderhouden in tegenstelling tot het Duitse kerkhof waar het zwart en kleiner was. Ondanks dat Ibrahim zijn rugzak was vergeten op het Britse kerkhof kwamen we toch nog op tijd terug.

Het was een leerrijke maar vermoeiende dag. De zon was zeker een meerwaarde en iedereen had het naar zijn zin. De leerlingen die niet mee waren hebben zeker iets gemist!”

Met dank aan  Flore Debusschere voor de foto’s. U kan de hele reeks hier bekijken. Meer foto’s mag je altijd insturen!

Geef als eerste een reactie