Schrijfactie Amnesty International

Eigenlijk was het vorige vrijdag officieel de Schrijf-je-VRIJdag van Amnesty International, maar omdat dan vrijwel geen enkele leerkracht levensbeschouwing op school was, is de schrijfactie verplaatst naar morgen.

Wereldwijd zitten er mensen gevangen zonder dat ze een eerlijk proces hebben gekregen. Sommigen werden veroordeeld terwijl elk bewijs ontbrak, anderen zonder dat ze een advocaat mochten spreken of na “bekentenissen” onder dwang. Een oneerlijk proces is vaak geen toeval of nalatigheid. Het is een bewuste manier voor machthebbers om tegenstanders te bestraffen, te intimideren of uit te schakelen. En het is vanzelfsprekend een ernstige mensenrechtenschending. Op deze Schrijf-ze-VRIJdag kruipen meer dan 100.000 Vlaamse leerlingen in de pen voor mensen die na een oneerlijk proces achter de tralies zijn beland.

Dit jaar houden de leerkrachten levensbeschouwing op dinsdag 15 februari een Schrijf-ze-VRIJ-dag voor Amnesty International. Concreet vragen we tien minuutjes van jouw tijd, jouw engagement om één brief te schrijven met de hand. Maakt dat uit? Jawel! Door de massale hoeveelheid brieven die toekomen bij de machtshebbers, wordt het voor hen moeilijk om deze mensenrechtenschendingen zomaar naast zich neer te leggen.

De eerste en derde graad kan dit doen in de refter, de tweede graad in de Europazaal. Uiteraard is iedereen welkom om een kaartje of een brief te schrijven. Wij voorzien postzegels, enveloppen etc. (met dank aan directie en school!)

Er worden vier cases onder de loep genomen;

Ciham, verdwenen, wellicht in het geheim gevangen genomen

Bernardo, in de cel zonder enige vorm van bewijs

Mikita, in de jeugdgevangenis na een oneerlijk proces

Nasrin, zwaar gestraft om valse redenen

Meer informatie vind je op deze link: https://www.amnesty-international.be/voor-wie-schrijven-we

‘Is dat verplicht?’, ‘Moet dat?’ … Neen, uiteraard niet. Jullie zijn vrij te kiezen of je even langskomt of niet. Alle leerkrachten LVB geloven in eigen keuze…

Als we echter nagaan wat acties van de voorbije jaren teweeg hebben gebracht, dan kunnen we enkel vaststellen dat schrijven in de vorm van een steunkaartje of brief helpen. Het verhaal van Moses uit Nigeria toont ons dat het kan:

 

Heb je vragen of opmerkingen, dan kan je om het even welke leerkracht levensbeschouwing aanspreken. Kan je morgenmiddag niet langskomen en wil je toch schrijven, kan je voorbeeldbrieven vinden op de eerste link en bezorg je ons je brief.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.