Oproep: maak mee lawaai voor meer middelen!

Sam zit te wachten op wat komt. Een sanctie? Een preek? Een geruststelling? Zou Sam gehoord zijn? Sam heeft echt geprobeerd om duidelijk te maken dat het niet meer lukt. De krassen op de armen zijn zichtbaar, de tranen staan dagelijks in de ogen, de punten kelderen, … Wie kan Sam helpen? Sam wou niet vechten, maar de woede en onmacht zaten er en …. Sam heeft spijt. Sam is moe…

De klastitularis voert het woord op de klassenraad. Dit gedrag kennen we niet; moeten we blijven toekijken hoe Sam stil wegkwijnt? De passie om er voor te gaan is nog zichtbaar in de ogen van de leerkrachten, maar er klinkt onmacht in zijn stem wanneer hij vraagt om Sam kansen te blijven bieden. De leerkracht is moe….

De CLB-medewerker zit op de klassenraad en hoort de nood. Ze wil Sam graag begeleiden; waar kan ze schuiven, wie kan nog even wachten? Nog even… Ze is moe….

 

 

De leerlingenraad van de eerste graad stuurde ons volgend bericht, en dit is te belangrijk om niet algemeen te delen, toch?

“We ontvingen bovenstaand bericht, met nog een veel langere brief, van het CLB Gent. Ze vragen ons om een signaal te sturen aan het ministerie van onderwijs om meer budgetten vrij te maken voor het onderwijs en voor welzijn. De leerlingenraad van de eerste graad roept daarom jullie hulp in om op dinsdag 30 mei, na de bel van de eerste pauze (11.15 uur) een zitstaking te houden van 5 minuten.

We zullen ons bij het eerste belsignaal na de pauze naar de rij begeven en daar gaan zitten. Bij het tweede belsignaal mogen jullie zo veel mogelijk lawaai beginnen maken. Bij een derde en dus laatste belsignaal houdt iedereen op en vertrek je onder begeleiding van je leerkracht in stilte naar de klas.

Breng als het kan iets mee om zo luid mogelijk lawaai te maken tijdens die 5 minuten: potdeksels om tegen elkaar te slaan, een pollepel in een ijzeren pot, een ratel, een vuvuzela, een toeter, een arbiterfluitje, een trommel, cimbalen…  Oh, en breng, als je gevoelig bent voor lawaai, een koptelefoon of oortjes of zoiets mee.

Wie wil, kan de actie steunen door de petitie te ondertekenen via volgende link: https://forms.gle/GSHEZC98hEuqse1b9 voor 31/05/2023.

Sam wacht nog steeds op een leerkracht, een CLB-medewerker, een welzijnspartner die tijd en ruimte heeft om Sam in eigen kracht te zetten.
School en CLB wachten nog steeds op ruimte en tijd om te vermijden dat er nog leerlingen in de situatie van Sam terecht komen.
Hoor het signaal van Sam en neem acties die onze maatschappij kunnen versterken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.