De leerlingen van 3 wetenschappen – optie LABO – kregen in januari de opdracht om in de huid te kruipen van een bekend wetenschapper. Via opzoekwerk in boeken en op het internet moesten ze in groepjes van twee of drie leerlingen een korte proef opzoeken die uitvoerbaar was op school en waarbij de link moest worden gelegd naar een wetenschapper die aan de basis lag van de proef. Al gauw werden er vele verschillende experimenten gevonden en uitgewerkt! Vooraleer de proeven uit te voeren, werd een onderzoeksvraag geformuleerd. Op deze vraag volgde dan een hypothese die werd omschreven door de leerlingen in de klas. Deze laatste werd dan ‘aanvaard of verworpen’, naargelang de uitkomst van de proef.
Na elke uitvoering volgde een korte -of ietwat langere- discussie over de observaties. Leerrijk vonden de leerlingen en ook wel een beetje frustrerend omdat de nodige kennis soms ontoereikend was om alles goed te verklaren!
Prachtig vonden de begeleiders omdat daardoor het besef kwam dat kennis vergaren niet onbelangrijk is om te leren verbanden leggen tussen observaties. Een geslaagde vrijdagmiddagopdracht!
Geef een reactie